Biografie
Caroline Mathieu is actief als vormgever voor theatercreaties. De rollen die ze opneemt zijn divers: lichtontwerper, scenograaf, performer en onderzoeker. Na een opleiding productontwikkeling en een master na master Theaterwetenschappen (Universiteit Antwerpen) komen ontwerp, vormgeving en theater samen in de deeltijdse kunstopleiding Scenografie aan de Koninklijke Academie voor Schone Kunsten te Antwerpen.
Na haar studies startte ze als assistent lichtontwerp voor de voorstelling “It’going to get worse and worse and worse, my friend’ van Voetvolk | Lisbeth Gruwez. Sindsdien werkt ze als freelance lichtontwerper voor onder meer Mercedes Dassy, Tom Adjibi, Igor Shyshko, Tale Dolven, Dan Musset, Laurent Delom de Mézerac, Alexander Vantournhout, Moya Michael en Helena Dietrich. Parallel aan haar parcours als lichtontwerper werkte ze als performer in interactieve theaterprojecten.
De combinatie van deze ervaringen overtuigde haar van de kracht die licht in zich draagt en motiveerde haar tot een dieper onderzoek over de invloed van licht op de waarneming en beleving hiervan binnen een performatieve setting. Na een aantal artistieke residenties en een onderzoekbeurs via de Vlaamse overheid (kunstendecreet) vond het onderzoek een kader binnen het Kunstenplatform Brussel in de vorm van een doctoraat in de kunsten (VUB/RITCS).
Meer info
Foto: Jorien Onsia
In residentie Winternights 2022
01.01.2022 – 01.01.2022
Dit jaarlijkse festival laat work-in-progress zien van de talenten uit de podiumkunsten van vandaag. Op verrassende locaties in Maastricht krijgen bezoekers de kans nieuw, vaak ‘onaf’ werk te zien van jonge theatermakers, performers, choreografen, componisten en beeldend kunstenaars. Al deze makers zijn verbonden aan C-TAKT, SoAP Maastricht of VIA ZUID, tevens de organisatoren van Winternights.
Op vrijdag 9 en zaterdag 10 december 2022 strijkt de zevende editie van Winternights neer in en rond de Lutherse Kerk in Maastricht. Tijdens het gratis toegankelijke performing arts festival presenteren jonge, up-and-coming talenten uit de podiumkunsten ‘onaf’ werk, oftewel work-in-progress, van beloftevolle theatermakers, performers, choreografen, componisten en beeldend kunstenaars, op verrassende locaties.
Deze zevende editie van Winternights bestaat het programma uit een breed scala aan makers die hun artistieke onderzoek presenteren. De makers zijn allen verbonden aan en geselecteerd door de organisatoren C-TAKT, SoAP Maastricht en VIA ZUID. Dit jaar presenteren Caroline Mathieu, Collectief Noon, De Maas, Ellen Schroven, Erik van de Wijdeven, Mirte Desmeth, Nazanin Fakoor, Pelumi Adejumo, Princess Isatu Hassan Bangura, Rita Bifulco, Sharon Wesseling en Silke van Kamp hun werk en toetsen, testen en pitchen ze dit voor en met het Winternights publiek.
Voor het eerst krijgen ook drie afstudeerders van de Toneelacademie Maastricht een plek in de programmering. Opwindend nieuw talent Kenneth Berth, Pablo Fontdevila en Collectief Ongeschoren (Anne van der Vegt & Paulien Foest) worden vanuit de academie Winternights op gekatapulteerd. De studenten staan te popelen om een publiek buiten hun schoolcontext te ontmoeten en een plek in het toekomstige podiumkunstenveld te claimen.
In een intieme en ongedwongen sfeer biedt Winternights een podium aan beloftevolle makers. Een avontuur voor zowel makers als bezoekers. Het publiek en professionals kunnen kennismaken met nieuwe namen en ideeën en makers krijgen de ruimte om hun werk te toetsen, testen en pitchen en erover in gesprek te gaan.
In residentie L U M I N A L LAB
02.05.2023 – 10.05.2023
L U M I N A L LAB onderzoekt nieuwe manieren om met licht te werken in een performatieve ruimte. Het focust op hoe gekleurd licht de perceptie en ervaring van de toeschouwer beïnvloedt. Is het wetenschappelijk duidelijk hoe licht inwerkt op de (onder)bewuste geest van de toeschouwer en is het bovendien mogelijk om verder te gaan dan het subjectieve ‘gevoel’ van kleur?
In het kader van een doctoraat in de kunsten wordt een tweeledige aanpak nagestreefd: enerzijds tracht het onderzoek wetenschappelijk te verduidelijken hoe gekleurd licht het perceptieproces beïnvloedt en wat dit effect inhoudt binnen een performatieve setting. Anderzijds beoogt de artistieke benadering de creatie van een immersieve installatie die zowel als laboratorium en als ervaringsruimte voor de intentionele toeschouwers fungeert. Deze installatie heet L U M I N A L LAB.
De naam is een woordspeling tussen lumen en liminaliteit en is precies dat; een spel van licht dat reflecteert op de zeer specifieke aard van licht zelf. Liminaliteit, omdat het opereert op een kruispunt tussen het bewuste en het onbewuste, tussen wetenschap en kunst, maar bovenal, omdat het de aandacht van de toeschouwer trekt naar de verandering van kleuren en hun intensiteit.