Biografie
Zoals veel jonge choreografen vestigden ze zich in Brussel. Na hun studies werden ze beiden ondersteund door wpZimmer in Antwerpen en werkten ze in 2007 voor het eerst samen voor de video/performance-installatie Dido. In 2008 richtten ze samen met Nada Gambier de structuur Action Scénique op. In volgende acht jaar bleven Claire en Etienne hun samenwerking intensiveren. Samen met Alain Franco creëerden ze Mouvement pour quatuor (2012), een voorstelling voor acht dansers met live muziek van het MP4 Quartet. Claire danste in verschillende choreografieën van Etienne, zoals Skènè (2004), Tres Scripturae (2010), Synopsis of a Battle (2013), and Retour Amont: le rêve (2021). Ze assisteerde hem voor Zeit-Bild (2015), Feu (2015) en The Diamond Sea (2016). Etienne assisteerde op zijn beurt Claire bij de dramaturgie van The Farewell (2009), Vor deinem Thron (2010), Chant éloigné (2012), Primitive (2014), EVOL (2016), Flowers (we are) (2019), Duet for two string trios (2022) en Fabula (2023).
In 2016 zetten Claire Croizé en Etienne Guilloteau hun hechte professionele relatie voort onder de naam ECCE. In deze nieuwe constellatie werken ze als individuele choreografen met een eigen artistieke taal, vanuit een gedeelde filosofie en expertise. Hun werk bevindt zich vaak op het snijvlak van dans en muziek. Livemuziek speelt een prominente rol in hun choreografieën. Ze werkten samen met verschillende nationale en internationale muziekensembles en podia, zoals B’Rock, Oxalys, MP4, Zwerm en The Stiftung Mozarteum Salzburg. Met ECCE kregen Claire en Etienne de kans om de relatie tussen (live)muziek en dans ten gronde te exploreren als huisartiesten van het Concertgebouw Brugge voor de periode 2017-2021. ECCE krijgt steun van de Vlaamse overheid voor de periode 2023-2027.
ECCE staat voor Etienne en Claire, Claire en Etienne. Als kunstenaars weerspiegelt hun werk henzelf en hun omgeving, maar in hun samenwerking weerspiegelen en vullen ze elkaar ook aan.
In residentie Our Solo
01.01.2024 – 01.01.2024

Our Solo is een trip die teruggaat naar het verleden en naar de herinneringen eraan. In de voorstelling worden elementen uit verschillende stukken uit het repertoire van Croizé en Guilloteau ‘gerecycled’, zoals onder meer “’The Farewell’, een solo van Croizé uit 2009 gebaseerd op het zesde en laatste deel (Der Abschied) van Gustav Mahlers Das Lied von der Erde. In Der Abschied symboliseert de vluchtigheid van het heden de broosheid van het leven. Croizé en Guilloteau vroegen zich af wat het zou betekenen om Das Lied vandaag de dag te creëren, nu onze relatie tot de aarde zo beladen is geworden met schuldgevoelens en angsten. Kunnen we, ondanks onze bezwaarde relatie met de aarde, nog steeds een romantisch gevoel van vrede en vertrouwen in de natuur bereiken? Beide artiesten zochten daarbij naar een gevoel van heelheid, niet (alleen) in de natuur, zoals Mahler deed, maar (ook) in de microkosmos van de artistieke creatie. In Our Solo wordt de ganse schepping teruggebracht tot die artistieke microkosmos: iets dat klein genoeg is om vast te kunnen grijpen, maar groot genoeg om onze eenzaamheid te bevatten.
Op de tonen van poppy Engelse songteksten – op muziek gezet door violiste Aisha Orzabayeva – klinkt en oogt Our Solo als een hartverwarmende muzikale dansdialoog vol hoop… als een tegengif dat ons onze angst voor eenzaamheid doet overstijgen en ons, in alle eenvoud en kwetsbaarheid, nieuwe verbindingen aanreikt.
In residentie The Round
01.01.2025 – 01.01.2025

The Round is een re-creatie van de voorstelling Primitive die door een groep van 6 Brusselse kinderen tussen 8 en 13 jaar werd gemaakt en uitgevoerd. Deze voorstelling belichaamt een explosie van vitaliteit en ongetemde energie. De creatie van Claire Croizé werd in 2014 gemaakt in samenwerking met de dansers Youness Khoukhou, Radouan Mriziga, José-Paolo Dos Santos en decorontwerper Jozef Wouters die een cirkelvormige tribune voor het stuk ontwierp. Door dit ontwerp krijgt de creatie een volledig nieuwe dimensies en getuigt het van een diepgaand engagement met de stedelijke realiteit van diversiteit in Brussel.
The Round benadrukt de vitaliteit en ongetemde energie van lichamen in beweging, nauw verbonden met elkaar en hun omgeving. Het roept op tot een terugkeer naar de bron – de adem, het ritme van de lichamen, het spel – en het speelt in op de ambivalentie van een energie die zowel positief als potentieel destructief is.
De creatie gaat niet alleen over de fysieke en abstracte dimensies van dans, maar ook over het creëren van een groep en het installeren van een gevoel van gemeenschap of solidariteit. Tegelijkertijd benadrukt Claire Croizé de individualiteit en persoonlijkheid van de kinderen door hen aan te moedigen inspiratie te putten uit hun culturele tradities en persoonlijke geschiedenis.The Round kan zowel binnen als buiten worden uitgevoerd: in bossen, aan de oevers van een kanaal, op het strand, achter een duin of in een park; maar ook in theaters, een oud pakhuis of een gymzaal.