Biografie
Karl Van Welden startte meer dan tien jaar geleden met Verenigde Planeten / United Planets, een cyclus van visueel en performatief werk gebaseerd op de aardse of menselijke aanwezigheid in het universum. Hoe verhoudt de mens zich tot de ontzagwekkende grootsheid van het heelal? Met de planeten uit ons zonnestelsel als ankerpunt, zoekt hij beeldende antwoorden op die hamvraag. Binnen de cyclus zet hij verschillende media in, naargelang inhoud en context om een bepaalde vorm vragen. Het werk omvat performances als MARS, PLUTO, MERCURY of SATURN, maar ook video, installaties, interventies, tekeningen, schilder- en driedimensionale werken, die kunnen fungeren als reflecties, voorstudies, maar net zo goed autonoom kunnen bestaan of gecombineerd kunnen worden tot één werk. Of het nu gaat om klank of beeld, met deze werken onderzoekt de kunstenaar ook de veelzijdigheid, waarbij hij balanceert tussen autonome poëzie en subtiele verwijzingen naar sociale of politieke thema’s.
Zijn werk was te zien in diverse contexten zoals onder meer Kaaitheater, Beursschouwburg, Vooruit, M HKA, KANAL – Centre Pompidou, Festival van Vlaanderen, Concertgebouw Brugge, STUK, C-TAKT, C-Mine, Toneelhuis, Marion de Canniere, Gouvernement, Les Brasseurs, Antwerp Art, Frascati (NL), Brakke Grond (NL), Oerol (NL), Metropolis (DK), Hotel Pro Forma (DK), Pact Zollverein (DE), PAZZ (DE), Østfold Kulturutvikling (NO), le CENTQUATRE-PARIS (FR), Marseille Provence 2013 (FR), Le Vivat (FR), Uzès Danse (FR), Arsenal (FR), Rencontres Internationales Paris/Berlin (FR-DE), Naves Matadero (ES), Tokyo Wonder Site – TOKAS (JP), Gessnerallee Zürich (CH), CCA (UK), Venice Art Biennale (IT) en Art Basel Hong Kong (HK).
Meer info
Foto: Christoph Sebastian
In residentie MARS II reeks
28.01.2019 – 06.02.2019
MARS spitst zich toe op de menselijke weerstand tegen grote fysieke krachten en startte met IMAGES FOR MARS I, een videowerk waarin twee militairen langzaam naar elkaar toe buigen, de voeten in een laag beton. MARS II is een poëtisch relaas over de impact van catastrofes op ons denken. Ecologische rampen, economische crisissen en terroristische aanvallen lijken ons tegenwoordig voortdurend boven het hoofd te hangen. De hedendaagse westerse samenleving wordt wel eens omschreven als een ‘risicomaatschappij’: volkomen in de ban van risico’s, organiseert ze zich in grote mate om die te voorkomen. Hebben we als mensheid nood aan dergelijke verhalen, zoals een kind geniet van een griezelig sprookje? Onze focus op een bepaalde dreiging activeert ons immers ook: de angst voor een mogelijke ramp maakt ons gedreven om die met alle middelen af te wenden. In die zin is elk apocalyptisch scenario, hoe waarschijnlijk of onwaarschijnlijk ook, een soort seculier ‘memento mori’ – een herinnering aan onze sterfelijkheid. Karl Van Welden werkt in deze muzikale performance met de impact van een asregen op muziek en op de pianist (Frederik Croene) die de muziek voortbrengt. Op onschuldige wijze beginnen asdeeltjes lichtjes te vallen. Na verloop van tijd daalt de donkere asregen exponentieel op de muzikant en zijn instrument neer, waardoor het beeld en het geluid langzaam maar zeker transformeren.
‘Mars II, the vinyl’ bevat de muziek die werd gecomponeerd voor MARS II, de performance. Karl Van Welden werkt in deze muzikale performance met de impact van een asregen op muziek, en op pianist Frederik Croene die speelt op een geautomatiseerde piano. Op onschuldige wijze beginnen asdeeltjes lichtjes te vallen. Na verloop van tijd daalt de donkere asregen exponentieel op de muzikant en zijn instrument neer, waardoor het beeld en het geluid langzaam maar zeker transformeren. Het is een exploratie van de contrasterende werking tussen de gelukzaligheid van een bepaald moment, het toeslaan van een ramp en wat er overblijft.
In residentie EARTH I
01.01.2024 – 01.01.2024
Binnen de cyclus Verenigde Planeten/United Planets zal planeet EARTH in 2023 worden ingezet. De EARTH-serie richt zich op prangende maatschappelijke vraagstukken. Het eerste hoofdstuk in de EARTH-reeks is een co-creatie met Frederik Croene. Na de nauwe samenwerking met Frederik Croene als pianist en componist voor MARS II, zal een vervolgverhaal worden geschreven. Deze keer is klimaatverandering het uitgangspunt.