Marisa Cabal

Biografie

Marisa Cabal werd geboren in Barcelona, studeerde hedendaagse dans aan het Institut del Teatre de Barcelona. In 2004 verhuisden ze naar Brussel, waar ze gedurende vier jaar studies bij PARTS volgden. Sinds 2008 werkt ze als danser en choreograaf op het gebied van de podiumkunsten. Ze is een van de stichtende leden van het artistieke collectief Busy Rocks. Ze was betrokken bij de creatie van de dansstukken zoals, Keeping busy keeping still, Dominos en Butterflies en Studium, samen met de andere leden van Busy Rocks. Ze danste voor Birdwatching, een stuk van Benjamin Vandewalle, en werkte samen met het theatergezelschap Zuidpool, gevestigd in Antwerpen, in het stuk Salome Redux.

In 2012 creëerde ze samen met Stav Yeini As It Fell, een stuk dat live videoprojectie, geluid en prestaties combineert. Het stuk ging in première tijdens het evenement Busy Rocks Takes Stage in de Beursschouwburg (Brussel). Later heeft Workshop Foundation (Boedapest, HU) een residentie aangeboden in het kader van de Jardin d’Europe Nework om verder te werken aan As It Fell. Marisa Cabal en Stav Yeini zijn door het Aerowaves Network geselecteerd als Priority Company for the Year 2013.

In residentie Uplifting Attractions

Deze performance-installatie kan worden beschouwd als een ode aan de zwaartekracht: materiële gedichten tot de macht van aantrekkingskracht tussen de Aarde en onszelf. Zwaartekracht maakt deel uit van ons dagelijks leven, het maakt zich op elk moment (ons eigen gewicht) gevoeld, en toch hebben we dat geleerd over het hoofd zien. Uplifting Attractions zijn een verzameling structuren die ons uitnodigt om na te denken, te voelen en te spelen met zwaartekracht. Door middel van touwen, katrollen en zeer eenvoudige mechanismen leiden we de zwaartekracht om de tuin en kunnen we in verschillende richtingen bewegen. Hier, hoewel de zwaartekracht ons altijd naar beneden trekt, zijn we gemachtigd om omhoog te gaan. Inderdaad, alle structuren van Uplifting Attractions laten ons toe om de grond te verlaten, om tijdelijk te worden opgehangen aan een onstabiel evenwicht.

En toch zijn de lichamen die zo de vloer verlaten niet etherisch. De lichamen kunnen omhoog komen omdat er in de tegenovergestelde richting getrokken wordt. De spanningen die ontstaan ​​in deze ontmoeting van tegengestelden vormen de kern van dit project. Zo, ergens tussen lichtheid en zwaarte, vallen en zweven worden partners van dezelfde dans; zwaartekracht flirt met zijn eigen suspensie; en elke structuur van opbeurende attracties toont de trucs die magie mogelijk maken.

Zwaartekracht kan zijn datgene wat ons universum bij elkaar houdt, draaiende in een fragiel evenwicht dat miljoenen jaren nodig had om zich te vormen. Zwaartekracht, op het oppervlak van de aarde en op de grenzen van de kosmos, heeft ons bestaan ​​mogelijk gemaakt.  Uplifting Attractions zijn liedjes voor de schoonheid en kwetsbaarheid van ons verbondenheid met dit onderling verbonden saldo. Omdat ze geen doel hebben, zijn ze slechts de tijd om er doorheen te dwalen onze inter-relationaliteit.

Uitbreiding van het principe van het naast elkaar bestaan ​​van dualiteiten, deze structuren worden niet alleen waargenomen door het publiek. Bezoekers zullen ook worden uitgenodigd om deel te nemen en de structuren  en ze zelf uit te proberen. Uit eerdere pogingen hebben we gemerkt dat wanneer de structuren worden geactiveerd door artiesten die de structuren, het evenwicht en het functioneren kennen van de structuren lijkt als common-sensical. Wanneer een nieuwkomer zichzelf echter verbindt met de structuren, het opnieuw uitgelijnde krachtenspel en de moeilijkheid om de juiste balans te vinden, maakt zichzelf aanwezig. Om de evenwichtige en rustige activering van de structuren door de artiesten, volgt de speelse en quasi carnavaleske recreatie van de bezoekers.

project details