Biografie
MOVEDBYMATTER is een transdisciplinaire kunstorganisatie geleid door performancekunstenaar Kasper Vandenberghe. Voor elk project vertrekt MOVEDBYMATTER van een onbevangen onderzoek naar de relatie tussen performer, publiek en materie. De organisatie laat zich drijven door het onstuitbare verlangen om die verhouding te beheersen, maar gaat tegelijk op zoek naar het fatale punt waarop dat meesterschap onafwendbaar zal falen. De performer brengt materie in beweging, maar wordt er finaal ook door bewogen. Die grenservaring wordt telkens op een uitgesproken beeldende, fysieke en rituele manier vertaald.
Deze werkwijze brengt MOVEDBYMATTER bij diverse kunstdisciplines, onderwerpen, plaatsen, publieken en samenwerkingsverbanden: van circus tot videokunst, van ‘Waarin schuilt de kracht van kwetsbaarheid precies?’ tot ‘Wat betekent het begrip ‘mannelijkheid’ voor kinderen vandaag?’, van black box over circustent tot viaduct, van families over pubers tot een doorgewinterd theaterpubliek. Voor MOVEDBYMATTER staat verwondering centraal, net als de ambitie om artistiek uitdagende en gelaagde stukken te creëren die toegankelijk blijven voor een breed publiek.
Kasper Vandenberghe gaat op zoek naar de relatie tussen de stroming van de massa en de wilskracht van het individu, maar ook naar de fysieke vertaling van onze constante gedachtenstromen. Individuen spelen vaak een centrale rol in een wereld die door anderen bepaald wordt, zonder dat er bij stil wordt gestaan wat ze in feite verlangen.
In 2004 startte hij in Toneelklas Dora van der Groen, en in het beginstadium van zijn carrière werkte hij voor het gerenommeerd Nederlands gezelschap Zuidelijk Toneel (Talkshow House, Crying Yellow Tears – 2018), Miet Warlop (Springville – 2012), en het Gentse theatercollectief Ontroerend Goed (The Smile Off Your Face – 2010).
In de afgelopen tien jaar stond Kasper voornamelijk op de scène als performer bij Troubleyn/Jan Fabre. Sinds 2013 geeft hij les bij de Teaching Group Jan Fabre te Antwerpen. In 2018 richtte Vandenberghe het gezelschap MOVEDBYMATTER op, waarin hij een wisselende rol van performer en coach op zich neemt. Recent maakte Kasper als acteur deel uit van de cast van de fictiereeksen Beau Séjour en Onder Vuur.
Meer info:
Foto: Jan Fabre
In residentie Calculated Risk
18.05.2019 – 18.05.2019
“Een man beklimt een berg alsof hij over een touw loopt, gespannen tussen twee bergtop-pen. Met een rookwolk op zijn rug gebonden. Alsof hij gelooft dat hij zelf van rook is gemaakt,zo licht.Hij gelooft dat de rookwolk hem lichter maakt. Hij gelooft dat geloof bergen verzet en dat hij omhoog kan vallen.” – Peter Verhelst
Calculated Risk van evenwichtskunstenaar Kasper Vandenberghe bestaat uit drie innig met elkaar verweven delen: The Ritual, The Installation en The Story. Het publiek kan dit drieluik in een willekeurige volgorde gaan bekijken en beluisteren. Het parcours vormt een poëtische zoektocht naar hoeveel kwetsbaarheid we van-daag nog bij onszelf kunnen toe-laten, in een westerse wereld die hartstochtelijk gelooft in de maakbaarheid van mens en maatschappij. Hoe kunnen we kwetsbaarheid toch als een kracht begrijpen? En hoe blijven we tezelfdertijd bestand tegen de wind- en regenvlagen des levens? In Calculated Risk danst Vandenberghe zo op de slappe koord tussen twee diepmenselijke verlangens: het verlang-en naar balans en dat naar een bodemloze sprong in het onbekende.
Voor The Ritual kloutert hij in een harnas van matrasvulling en bubbelplastiek op een stelling naar boven, om zich vervolgens als een steen naar beneden te laten vallen van precies vier meter twintig hoogte. Het is berekende waaghalzerij. Het is een ode aan de breekbaarheid en buitengewone veerkracht die de scheppende kunstenaar verwant maakt aan het spelende kind. Elke stap van het ritueel wordt begeleid door een tekst van Peter Verhelst.
The Installation laat het atelier van Vandenberghe zien. De museale opstelling maakt het monnikenwerk achter zijn meticuleuze onderzoek naar vallen en opstaan zichtbaar. Tijdens The Story ten slotte gaat hij in op diverse aspecten van het ingecalculeerde risico. Hij brengt verslag uit van zijn gesprekken met vakspecialisten (zoals een circusartiest, hypnotiseur en verzekeraar) om dieper door te dringen tot de grondeloosheid der dingen.Hij houdt een persoonlijk relaas over wat wellicht het belangwekkendste ingecalculeerde risico in ons leven is: de liefde. En door een uiterst vertraagde montage van zijn valbeweging verschijnt Vandenberghes onderneming opeens in een volledig ander licht.
In residentie BITBYBIT
01.01.2021 – 01.08.2021
BITBYBIT combineert een klassieke circustechniek (Jaws of Steel) met een beeldrijk verhaal over twee onafscheidelijke broers (Simon en Vincent Bruyninckx van Collectif Malunés). Tijdens het even sensitieve als spectaculaire kijkstuk doorlopen zij samen alle aggregatietoestanden van hun relatie: van tweestrijd en lichtvoetig spel over voorzichtige toenadering tot blind vertrouwen en totale overgave aan elkaar.
Tussen hun stalen kaken klemmen zij elk het uiteinde van een touw, dat hen als een navelstreng met elkaar verbonden houdt. Dat beeld is tegelijk het startpunt voor een grensverleggend vormonderzoek en voor een tactiele terreinverkenning vanwaar hun eigen ik ophoudt en dat van de ander begint.
De hyperfysieke regie (Kasper Vandenberghe van MOVEDBYMATTER) en zinderende soundtrack (Dijf Sanders) maken BITBYBIT tot een rituele ervaring, tot een evenwichtsoefening tussen vallen en veerkracht tonen, dankzij een verbondenheid die zo intens en onvoorwaardelijk is dat ze de beperkingen van onze anderhalvemetermaatschappij kan overstijgen.
In residentie DAR
02.04.2024 – 14.04.2024
Een grote industriële ruimte. Parcours runners die in repetitieve patronen bewegen. Een drone die dreigend en speels boven dat tafereel uit zweeft en alles in zijn vizier houdt. Die drone gaat een dansante dialoog aan met een kind. Dat zijn de basiselementen voor DAR, een nieuw transdisciplinair werk van MOVEDBYMATTER/Kasper Vandenberghe. De lijm tussen al deze elementen is een zelfbevragend onderzoek naar wat het betekent om als man mens te zijn. Dit thema dat voortdurend in beweging is, vormt de basis voor dit project en zal naar de toekomst toe een rode draad vormen in het werk van MOVEDBYMATTER. Zoals steeds blijven Vandenberghe en zijn team op zoek naar herkenbare en maatschappelijke relevante thema’s die vorm krijgen in grootse fysieke beelden. Hierbij vragen zij zich met DAR af of geweld en oorlog werkelijk mannelijke fenomenen zijn.
In residentie MYSTICA
13.01.2025 – 24.01.2025
MYSTICA wordt een multidisciplinair ritueel met haarhangers en koorzangers waarin we collectief terug in aanraking komen met de diepere lagen van ons bewustzijn en op zoek gaan naar de mogelijkheden voor individuele en collectieve transformatie. Ervan uitgaande dat echte verandering slechts tot stand kan komen door het inlijven van onze schaduwzijde, wordt ruimte gecreëerd voor verraad en vergiffenis, licht en donker.
MYSTICA heeft als ambitie niets minder dan de tijdelijke bevrijding van het zelf en het inzetten van het spirituele: niet als escapistisch verlangen, maar in het radicaal aanvaarden van de werkelijkheid zoals ze is.
Het project vertrekt vanuit een fascinatie voor de twaalfde -eeuwse Hildegard Von Bingen. Als abdis schreef ze werken over geneeskunde, plantkunde, kosmologie, filosofie, muziekcomposities, poëzie etc. Toen ze 43 jaar oud was, kreeg ze visioenen die vervolgens werden opgetekend en ze schreef zichzelf zo de geschiedenis in als vrouwelijke, westerse mystica.
MYSTICA gaat echter verder dan de biografische fascinatie rond één individu en duikt in de symbolische betekenis van vrouwelijke, mystieke figuren in de Europese geschiedenis en roept hun aanwezigheid terug op. Tal van vrouwelijke mystieke figurenbevinden zich in de marge van onze geschiedschrijving, aanwezig maar onderbelicht. Vaagweg kennen we namen zoals Hildegard Von Bingen, Hadewijch d’Anvers, Margareta Porete, Teresa Van Avila, Evelyn Underhill, e.a.
MYSTICA gaat op zoek naar de verloren onderstroom van mystieke, vrouwelijke energie in onze cultuur en roept zo vragen op over wat we kunnen of moeten leren van onze eigen onderbelichte aspecten.