Sara Dziri

Biografie

Sara Dziri cre­ëert een unie­ke ruim­te in het hui­di­ge muziek­land­schap. Haar ruim­den­ken­de aan­pak bij het maken, ver­za­me­len en spe­len van muziek, trekt de aan­dacht van occa­si­o­ne­le fans en veel­ei­sen­de ken­ners, even­goed op gro­te zomer­fes­ti­vals als in klei­ne loka­le clubs.

Met haar bre­de artis­tie­ke visie en spe­ci­fie­ke over­tui­gin­gen ver­telt Sara Dziri een onge­woon ver­haal op de klan­ken van elec­tro, acid, tran­ce, dis­co, dark wave en jazz. Dat ver­haal ver­telt ze niet alleen. Bij de relea­se van haar debuut­al­bum Close To Home door Optimo Music, ont­wik­kel­de ze een live act samen met klas­sie­ke ney solis­te Valentina Bellanova. Voor cho­re­o­graaf Sidi Larbi Cherkaoui com­po­neer­de ze een per­for­man­ce sound­track. In het hart van de Brusselse under­ground richt­te ze inter­sec­ti­o­neel plat­form Not Your Techno mee op, om vrou­we­lij­ke queer POC arties­ten te pro­mo­ten bin­nen en bui­ten de club scene.

Door die brug­gen te bou­wen tus­sen stij­len, venues en publie­ken posi­ti­o­neert Sara Dziri zich als een veel­zij­di­ge, all-round elek­tro­ni­sche artiest. Daarmee past ze steeds meer in een rij van pio­niers als Nicolas Jaar, Marie Davidson, Nils Frahm of Floating Points. Haar sets voor Boiler Room, Institut du Monde Arabe en Nuits Sonores had­den haar naam al lang in de hoge­re dj-regi­o­nen gece­men­teerd. Vandaag is ze thuis als resi­dent in Fuse en bij Kiosk en Tsugi radio. Binnenkort komt daar nog de Palestijnse radio Alhara bij, en een samen­wer­king met Bozar in Brussel.

In residentie Black Hole

Black Hole is een muziek- en dans­pro­duc­tie van DJ en geluids­kun­ste­naar Sara Dziri, die samen met dan­se­res-cho­re­o­gra­fe Yasmina Tayoub de raak­vlak­ken van rave cul­tuur en Noord-Afrikaanse tran­ce tra­di­ties onder­zoekt. Op basis van Sara’s onder­zoek naar tran­ce prak­tij­ken in Egypte en Tunesië nodigt Black Hole het publiek uit in een denk­beel­di­ge rave-ruim­te tus­sen duis­ter esca­pis­me en bui­ten­aard­se ​‘bliss’.

Tijdens een werk­be­zoek in Caïro (EG) raak­te Sara geïn­spi­reerd door de zār, een eeu­wen­ou­de helen­de tran­ce-tra­di­tie gecen­tra­li­seerd rond vrou­wen die niet in het gewo­ne plaat­je pas­sen en com­mu­ni­ty vin­den bij elkaar. Een zār wordt geleid door een vrouw die door mid­del van zang, dans en muziek op zoek gaat naar de oor­sprong van iemands strug­gle. Onder bege­lei­ding van repe­ti­tie­ve muziek zoe­ken ze samen heling. Later ging Sara op twee­de werk­be­zoek, dit keer in Tunis (TU), om meer te leren over ande­re loka­le tran­ce prak­tij­ken, zoals stam­be­li en isawaya.

“Zar cults buf­fer the indi­vi­du­al cau­ght in dif­fi­cult struc­tu­ral con­di­ti­ons by cre­a­ting a com­mu­ni­ty with a sha­red expe­rien­ce of other­hood, par­ti­cu­lar­ly for the most vul­ne­ra­ble iden­ti­ties, tho­se rela­ted to gen­der and sexu­a­li­ty. Members of a zar com­mu­ni­ty buf­fer each other’s pains and mis­for­tu­nes through friends­hips, mutu­al sym­pa­thy, com­mu­nal dan­ce, enter­tain­ment, and con­ver­sa­ti­ons out­si­de the imme­di­a­te kin group.” – Hager El Hadid in Zar — Spirit, Possession, Music, and Healing Rituals in Egypt.

Sara zag ster­ke gelij­ke­nis­sen met de rave­cul­tuur: gemeen­schap, gene­zing en ver­bin­ding door mid­del van dans en muziek, ver van de ogen van maat­schap­pe­lij­ke en poli­tie­ke ver­oor­de­ling. Met Black Hole wil ze de rave­cul­tuur en tran­ce-tra­di­ties bena­druk­ken als ruim­tes van ver­zet en verbinding.

project details