Biografie
Yasmina Reggad is een onafhankelijke curator, performance artieste, schrijfster en dramaturge gevestigd in Brussel (België). Ze heeft een MA in Middeleeuwse Geschiedenis van de Sorbonne Universiteit (Frankrijk). Momenteel is ze curator van het Franse paviljoen op de 59ste Biënnale van Venetië (Italië), artistiek directeur van de Bienal das Amazônias (Brazilië), en curator bij aria (artist residency in algiers, Algerije).
Yasmina Reggads performatieve werken werden recentelijk opgevoerd in Chimurenga’s Pan African Space Station Liberation Radio Dar es Salaam – Documenta 15 (Tanzania); Beursschouwburg, KANAL-Centre Pompidou en Kaaistudio’s (België); La Cantine Syrienne de Montreuil, Les Rencontres à l’échelle / Mucem en Jeu de Paume (Frankrijk); Tabakalera International Centre for Contemporary Culture (Spanje) en Biennale Warszawa (Polen). Ze is lid van het YouYou ensemble (België) en was een Fellow Playwright 2019-2020 van het Sundance Institute Theatre Program (VS).
Yasmina Reggad organiseerde tentoonstellingen, screenings, performances en educatieve programma’s in internationale instellingen zoals Delfina Foundation, The Mosaics Rooms, Tate Modern, Institute of Contemporary Arts (UK); DJART Biennial (Algerije); Art Dubai Projects (VAE); L’atelier de l’observatoire (Marokko); CENTQUATREPARIS (Frankrijk) en andere. Ze schrijft ook regelmatig essays over hedendaagse kunst en performance kunst.
Reggad werkt ook als dramaturge en heeft samengewerkt met choreografe Ioanna Angelopoulou, danser-choreograaf Trajal Harrell en performancekunstenaar Carlos Azeredo Mesquita.
In residentie A House divided. An alternative history of Pan-Arabism
01.11.2024 – 01.11.2024
Het onderzoek met als titel “A House divided. An alternative history of Pan-Arabism” [werktitel] is gebaseerd op het langdurig onderzoekproject gerealiseerd door Yasmina Reggad, we dreamt of utopia and we woke up screaming en bestudeert de mogelijkheden om een academisch essay te performen. De titel en de inhoud van het onderzoek is geïnspireerd op een academisch essay gepubliceerd in de jaren 70, waarin het verhaal wordt verteld van de radio Voice of Palestine, een Palestijnse radio-uitzending in ballingschap. In deze opmerkelijke verhandeling komen geletterdheid, geluidselementen en dramatisering samen om het verhaal te vertellen van het (mislukte) Pan-Arabische project via het verhaal van de meervoudige La Voix de la Palestine.
In haar vorige werk bestudeerde Yasmina Reggad reeds de idee van een “essay-gerelateerde performance” gebruik makend van de processen eigen aan choreografie of performance, als een alternatief of equivalent voor het schrijven van een essay. “A House divided. An alternative history of Pan-Arabism” [werktitel] is voor de kunstenares een gelegenheid om na te gaan in welke mate een performatief werk of beweging de essentie van een essay kunnen weergeven of hoe op deze manier de essayistische textuur en kwaliteiten kunnen behouden blijven en er tegelijkertijd nieuwe vormen tot stand kunnen komen om kennis en archiefmateriaal te verwerken en te verspreiden. Anderzijds vraagt de kunstenares zich af hoe een essay – wanneer dat wordt opgevat als een poging om iets aan te tonen – een performatieve insteek kan krijgen. Vanuit haar belangstelling voor het standpunt van de wetenschapper, onderzoekt zij de noties van bewijsvoering en authenticiteit. In het kader van dit onderzoek wordt het essay opnieuw geënsceneerd en opgevat als een artistieke strategie van vertaling/transformatie en wordt nagegaan hoe de elementen die intrinsiek zijn aan het schrijfproces, gaande van de metatekst tot de voetnoten, het terreinwerk en de bibliografie kunnen worden uitgedrukt.