Biography
Liesbet Hermans behaalde een diploma van meester in productdesign aan Luca School of Arts in Genk en Ravensbourne Design College in Londen. Ze studeerde met onderscheiding af voor haar eigenzinnig onderzoek over de impact van lichaamstaal op objecten. Gebeten door het lichaam in diverse contexten, startte ze nadien een opleiding fysiek theater in Madrid en volgde verschillende masterclasses dans en theater in binnen- en buitenland.
Haar artistieke praktijk verkent de tussenruimte, een ruimte waar niet-weten mogelijk is. Op de grens tussen performance en installatie, bij voorkeur in de publieke ruimte of atypische speelplekken, verkent ze aspecten van onze dagelijkse realiteit. Haar interesse gaat uit naar het ondermijnen van denkpatronen om ons te herinneren aan ons mens-zijn. De toeschouwer is altijd direct of indirect betrokken bij haar werk.
Ze debuteerde met MUTE (2015), een intuïtieve werkplek voor performances en improvisaties zonder geluid. Dit opende een doorlopend onderzoek over de dynamiek van samenzijn zonder woorden en de interactie die ontstaat tussen artiest, publiek en locatie. Met NFAQ (2016), een performatieve installatie in de vorm van een hedendaagse biechtstoel, krijgt het onuitgesprokene een plaats voor toevallige passanten in de stad. Tijdens SILENT ACT (2018), lokt ze geïnteresseerden in een selfmade kapperssalon voor een knipbeurt zonder woorden. Met haar recent werk A DELUDED STATE OF MIND (2021), een intieme performance in de publieke ruimte, werd ze tijdens het theaterfestival in Gent geselecteerd voor powertalks, georganiseerd door Mestizo Arts Platform.
Ze is actief als Gastdocente dans en beweging aan verschillende Hogescholen en culturele organisaties in Vlaanderen.
Meer info
Foto: Kurt van der elst
In residentie A deluded state of mind
29.01.2024 – 09.02.2024
Deluded means confused or clouded. It effectively reflects the state of our human mind, causing us to continually create the illusion that we are separated from our reality. This is the starting point for the creation of this intimate performance in public space.
Delusions are distorted ways we view ourselves, other people, and the world around us. Like a distorted mirror, they reflect a distorted world. – A. Leonard
The performance starts from a duo constellation. Two bodies are connected: one performer and one spectator. They set off together for a walk through the city. The work process starts with silent walks. Streams of thoughts are noted and recorded in audio fragments. The spectator wears headphones and hears the flow of thoughts and active experience of the person (performer) walking in front of him/her.
Hermans’ performance challenges both the spectator and the performer to allow a state of transparency or insight into our ideas. According to her, we all have thoughts, doubts, fears and dreams. During the meeting that arises between these two people, she tries to create a mirror image in which these thoughts become visible. The individual versus the collective arouses her interest again and again. She may ask how the environment, with all its impulses, is experienced from an inner world.