Biography
Marialena Marouda werkt op het gebied van performancekunst en choreografie. Marialena studeerde filosofie en beeldende kunst aan de Columbia University in New York en vervolgde haar studies aan het Instituut voor Toegepaste Theaterwetenschappen aan de universiteit van Giessen, Duitsland. In mei 2018 rondde ze het programma voor artistiek onderzoek aan a.pass (Advanced Performance and Scenography) in Brussel.
Marialena ontwikkelt in situ, op onderzoek gebaseerde performances. Haar huidige project Oceanographies werd getoond in het kader van de Wandering Arts Biennal 2018 in Brussel. Voormalige werken omvatten Poetry Exercises: an Archive of (un)familiar Things (2016), a performatief archief gepresenteerd in het stadsarchief van Frankfurt tijdens het locatie specifiek festival festival Implantieren 2016, Walking in the City: on the Poetics of Space, getoond in 2013 op de Atheense Biënnale en Walking Exercises (2011-2013) dat in première ging in Mousonturm in Frankfurt. Ze heeft samengewerkt met choreografische collectieven zoals MAMAZA en Deufert&Plischke, en met de choreograaf Martin Nachbar.
Als dramaturg werkt Marialena momenteel samen met Fabrice Mazliah aan The Manufactured Series, een serie van tien duetten, elk tussen een menselijk en een niet-menselijk lichaam. Ze werkte eerder samen met the Forsythe Company, Andros Zins-Browne en de Belgische werkplaatsen wpZimmer en workspacebrussels. Haar teksten en recensies zijn onder meer verschenen in de tijdsschriften MASKA en Etcetera.
In residentie The Oceanographies Institute
01.01.2020 – 01.01.2020
Het Oceanographies Institute bestudeert de relatie tussen twee soorten lichamen: het menselijk lichaam en het uitgestrekte lichaam van de oceaan. Het is geïnteresseerd in enkelvoudige ontmoetingen met de oceaan en de kennis die inherent is aan die ontmoetingen. De relatie van handen tot de modder, oren tot het breken van de golven, voeten tot het gevoel van zinken is wat relevant is, in plaats van de oceaan “op zichzelf”, verstoken van menselijke aanwezigheid.
Prestaties en poëzie spelen een belangrijke rol in het werk van het instituut. In feite gebruikt het instituut microfoons, luidsprekers, lichtfilters, reflecterende folies en dergelijke voor zijn onderzoek en beschouwt deze als minstens zo geschikt voor het bestuderen van persoonlijke relaties met oceanen als microscopen of petrischalen. In een reeks privébijeenkomsten, die Ocean Conversations en Demonstrations worden genoemd, worden de ervaringen en herinneringen van verschillende mensen aan de oceaan verkend. In openbare uitvoeringen beoogt het instituut die privégesprekken weer op te nemen en met het publiek te delen.