Biography
Monia Montali (IT – choreograaf) en François Bodeux (BE – beeldend kunstenaar / scenograaf) hebben een carrière opgebouwd in dans, fotografie en sociologie. Sinds 2010 werken ze aan een gezamenlijk theaterwerk, waarin choreografie, theater, beeldende kunst en geluidskunst naast elkaar bestaan.
Hun projecten worden continu doorlopen met een vorm van grimmigheid, opschorting, kwetsbaarheid en verlatenheid. Ze proberen ons «in de wereld zijn», onze veerkracht en onze persoonlijke confrontatie met leegte en leegte in twijfel te trekken.
Hun aanpak is gebaseerd op het concept van een geënsceneerd beeld. Voor hen is de uitdaging niet om een verhaal te presenteren, maar om een unieke belevingsruimte te genereren, waarin iedereen zichzelf kan werpen en zijn eigen blik in vraag kan stellen. Het is een benadering waarbij elke stadstaal gezamenlijk deelneemt aan het theatraal schrijven.
Tegenwoordig schept de theatrale ruimte voor hen een mogelijkheid tot verzet, in tegenstelling tot een wereld die steeds meer bezig is met gelijktijdigheid, de fragmentatie van het geheugen en de overvloed aan gebeurtenissen. Het is een plek die het mogelijk maakt om een andere ervaring van tijd te bieden, waardoor onze zintuigen en gedachten hun taak in vrede kunnen volbrengen. Voor het podium creëerden ze samen Wavering Abode, Company en ILL Seen, een trilogie rond enkele van de laatste teksten van Samuel Beckett.
Hun theaterwerd eerder gecoproduceerd door Les Brigittines, Charleroi Danse, workspacebrussels, BUDA Kortrijk, WP Zimmer, Pianofabriek en La Coop (Belgian Government Tax Shelter). Het werd ondersteund door WBI, WBTD en de Federatie Wallonië-Brussel (Interdisciplinaire Commissie voor Podiumkunsten).
In residentie Odysseus
08.03.2021 – 12.03.2021

Beginnend met Homer’s Odyssey, neemt het project de terugkeer van Ulysses als uitgangspunt om onze identiteit, onze betrokkenheid bij de menselijke gemeenschap en ons vermogen tot collectieve veerkracht in twijfel te trekken. Voortbordurend op onze eerdere uitvoeringen, gebruiken we het literaire werk als katalysator om onze eigen geënsceneerde beelden te creëren.
Tijdens zijn omzwervingen wordt Ulysses geconfronteerd met datgene waardoor hij zou kunnen omkomen, zijn natuur zou kunnen verliezen en zijn geheugen of subjectiviteit zou kunnen uitwissen. Het is door een daad van anagnorisis dat Ulysses, bij zijn terugkeer naar Ithaca, eindelijk zijn eigen verloren identiteit terugkrijgt. De kracht van deze fundamentele handeling ligt juist in haar veerkracht en haar vermogen om de interne waarden van een gemeenschap te herstellen.
Op het moment dat we de eerste regels van dit project in 2019 schreven, werden we vooral gekenmerkt door het jeugddiscours over de huidige ecologische en sociale situatie; een discours van angst en onbegrip in relatie tot een menselijke gemeenschap die volgens hen regelrecht op een muur lijkt af te stevenen. Een discours waarin hun identiteit in crisis verkeert, vooral omdat ze zichzelf niet kunnen herkennen in hun medemensen.
Vandaag hebben de gebeurtenissen die we meemaken dit onbehagen alleen maar versterkt. We worden innig geconfronteerd met onze eigen eenzaamheid, onze eigen ontzetting en proberen het hoofd boven water te houden om schipbreuk te voorkomen. Voor velen van ons is de situatie een aanwijzing voor een veel diepere beschavingscrisis, die zich bezighoudt met het fundamenteel heroverwegen van de menselijke fundamenten waarop onze samenlevingen nog steeds proberen te functioneren.
Deze crisis is het startpunt van de show. Van daaruit, van daaruit, opent het werk zich voor deze vragen: hoe kunnen we ontsnappen aan onze eigen eenzaamheid? Hoe kunnen we veerkracht tonen? Hoe kunnen we een transformatie naar “iets anders” tot stand brengen?
In residentie Sur la nature des choses inivisibles
20.01.2025 – 31.01.2025

Sur la nature des choses invisibles #1 is part of a multiform cycle of performances and installations for spaces outside the black-box. A durational performance for two performers and a motorised lighting object.With this work, we invite the public to immerse themselves in a place of attention and concentration, where other ways of looking and relating to the sensible are proposed. Our aim is to create environnements that alter the experience of time, shift the gaze and open up other spaces of the imaginary.In this first part, #1, the performance is built on a cyclic structure, in which performers, sound composer and scenographer interact live.In between prayer and warrior dance, contemplation and resistance, the choreographic composition unfolds around two primary energies that constitute the human being and our way of being in the world. Like Giacometti’s Walking Man, who stands between fragility and a conqueror’s attitude, physically projected forwards.The choreographic material is inspired by gestures and postures from the iconography of early civilizations. A period where animist and polytheist beliefs interwine. The representation often had a magical power and aimed to convey the intimate link between the human and the invisible things. Through a process of sedimentation, reprise and transformation, the gestures and postures trace contours of a ritual and stand as survivals of a common heritage.The cyclic dynamic of actions, music and of the object, is articulated over principles of ruptures, variations, accelerations, degradations and restarts. Little by little this environment invite the spectator to wander, to decide what to look at and to take the time to encounter something.