Showcase Emerging Sound 2022
Description
STUK, Q-O2 en Musica presenteren elk jaar een staalkaart van nieuwe geluidskunst in België. Vier beloftevolle geluidskunstenaars werden geselecteerd en krijgen een duwtje in de rug: Marija Rasa Kudabaitė, Raphael Malfliet, Léa Roger en Vica Pacheco. Hoewel deze kunstenaars in verschillende disciplines actief zijn, focust deze editie vooral op elektroakoestische live performances, waarin compositie en improvisatie samenkomen. Vanwege de renovatiewerken in STUK vindt de Showcase plaats bij Q-O2 in Brussel.
Programma
Marija Rasa Kudabaitė – 111A / -18°C (15’)
Vica Pacheco – Animacy Or A Breath Manifest (25’)
Raphael Malfliet – Governors (20’)
Léa Roger – Primary Respiratory Mechanism (25’)
VICA PACHECO – ANIMACY OR A BREATH MANIFEST
Vica Pacheco werd geboren in Oaxaca, Zuid-Mexico, maar woont en werkt in Brussel. In haar veelzijdige praktijk combineert ze elektroakoestische muziek, geluidskunst, video animatie en sculptuur. Haar performance Animacy Or A Breath Manifest ontstond uit een onderzoek naar precolumbiaanse instrumenten gemaakt uit keramiek. Dit resulteerde in een reeks prachtige fluit-sculpturen die een totaal nieuw klankuniversum openen, waarin ademhaling, organiciteit en energie centraal staan. Hiermee bouwt Pacheco verder op eeuwenoude muzikale en rituele praktijken evenals mythologische betekenissen.
MARIJA RASA KUDABAITĖ – 111A / -18ºC
Geboren in Litouwen, wonende in Brussel: muzikant en geluidskunstenaar Marija Rasa Kudabaitė werkt in haar praktijk rond sonische spatialisatie, textuur en fragiliteit. Sinds haar opleiding aan Sonologie in Den Haag werkt ze aan een reeks van akoesmatische stukken voor multichannel luidspreker systeem. Hierin bouwt ze zorgvuldig klanklandschappen op met delicate ruis, elektronische geluiden en field recordings van uitzonderlijk stille plekken. Zo verwijst de titel van de eerste compositie (111A) naar het huisnummer van een binnenplaats waar Kudabaitė opnames deed tijdens een muisstille nacht. Het tweede stuk (-18ºC) is dan weer gebaseerd op een opname gemaakt in Utena, Litouwen, met een temperatuur van min 18 graden Celcius. In beide composities worden versterkt en bewerkte field recordings gecombineerd met instrumenten zoals synthesizer, harp en cymbaal.
LÉA ROGER – PRIMARY RESPIRATORY MECHANISM
Als muzikant en geluidskunstenaar is Léa Roger geïnteresseerd in de onvoorspelbare en fragiele aspecten van geluid. Via improvisatie, opnames, composities en installaties gaat ze op zoek naar fysieke immersieve ervaringen die ons in een staat van semi-hypnose brengen. Ze begon als Keltische harpist, maar voegde later objecten, effecten, percussie, stem, elektronische instrumenten en installatieve elementen toe. Voor haar performance inspireert ze zich op ons primaire ademhalingsmechanisme waarbij alle weefsels van het lichaam uitzetten en samentrekken, als een soort eb en vloed. Dit heeft een invloed op ons als organisme, vooral als het verandert van amplitude en frequentie. Ze vertaalt dit naar een werk voor harp en mechanische boog dat een psychoakoestische luisterervaring opwekt via versterking, gecontroleerde feedback en spatialisatie.
RAPHAEL MALFLIET – GOVERNORS
Als elektrische bassist, componist en resident bij ChampdAction is de Antwerpse Raphael Malfliet een veelzijdige maker. Zijn composities balanceren tussen gecomponeerd en improvisatie, tussen vastgelegd en toeval. In het stuk Governors onderzoeken 3 spelers het samenspel tussen feedback. Elke speler is een ‘governor’ of bestuurder en faciliteert de feedback, via 3 parameters: 1) de volume knop, 2) de afstand tussen het lichaam van de muzikant en de versterker, 3) het dempen van de snaren. Zo zijn de 3 uitvoerders samen verantwoordelijk voor het harmonische samenspel van feedback signalen, niemand neemt de bovenhand, zoals in een democratie. Tegelijk is er veel ruimte voor onvoorspelbaarheid: de feedback accumuleert, botst met elkaar, slorpt elkaar op.