Curating Lab met Christine Eyene, Mo Laudi & Elsa M’bala
02.04.2021
di 25 mei 2021 – 09:00 uur tot za 29 mei 2021 – 18:00 uur
Klankenbos, Toekomstlaan 5, 3910 Pelt
Musica, Impulscentrum voor Muziek presenteert voor de eerste keer een Curating Lab samen met de internationale curator Christine Eyene, in het kader van Sounds Now, een Creative Europe project.
Het door Christine Eyene ontwikkelde Curating Lab neemt Pelt (België) als vertrekpunt, als grensgemeente op het kruispunt tussen Duitsland en Nederland, om zo het begrip van ‘door de mens geconstrueerde’ of ‘onnatuurlijke’ grenzen te verkennen. Hierbij stelt het lab voor om de natuur te benaderen als een poreuze of doordringbare ruimte voor collectieve verzoening. Hoewel Brussel de hoofdstad is van een ‘grenzeloos’ continent, blijft bewegingsvrijheid een relatief begrip in de geschiedenis van migratie en verplaatsing. Dit idee werd versterkt in de context van de wereldwijde pandemie, waarbij de bewegingsvrijheid van mensen zowel lokaal als internationaal drastisch werd beperkt.
Het Curating Lab vertrekt bij de auditieve herinnering als een vorm van verankering in geschiedenissen en plaatsen, zoals een score die ieder in zichzelf draagt doorheen het leven en op migratietrajecten. Deze auditieve ankers worden hiernaast ook voorgesteld als opslagplaatsen, waar men comfort en genezing kan vinden in tijden van onzekerheid. Ook de ruimte in huis, thuis, vormt een nieuw gebied waar door langdurige periodes van lockdown, nieuwe relaties ontstonden tussen geluid en de private ruimte.
Het project onderzoekt hoe geluidservaringen in nieuwe regio’s bijdragen aan de vorming van nieuwe identiteiten en hoe, omgekeerd, nieuwe identiteiten klanklandschappen transformeren, niet alleen auditief, maar ook in de manier waarop ze vergeten of stille stemmen zichtbaar maken en zo bijdragen aan sociale verandering.
Het programma van het Curating Lab bestaat uit een workshop door Christine Eyene met lokale gemeenschappen, met als doel nieuwe stemmen en diversiteit toe te leiden tot nieuwe vormen van culturele en artistieke agency. De groepen worden actief betrokken bij het creëren en omkaderen van nieuwe kunstwerken door twee gevestigde geluidskunstenaars, waaronder de in Berlijn gevestigde Kameroense kunstenaar Elsa M’bala en de in Parijs gevestigde Zuid-Afrikaanse kunstenaar en dj Mo Laudi. Het lab wordt in beeld gebracht door de in Brussel en Hamburg wonende, Zuid-Afrikaanse artiest Megan-Leigh Heilig, die een artistieke documentatie zal maken van de workshop.
De nieuwe geluidsinstallaties worden samen met de deelnemers getoond op 29 mei om 14:00 uur tijdens de opening van Klankenbos Spring Expo (29/05 – 06/06).
Een initiatief van Musica, Impulscentrum voor Muziek in samenwerking met C-TAKT en Gemeente Pelt, in het kader van Sounds Now, mede gefinancierd door het programma Creatief Europa van de Europese Unie.
Christine Eyene is kunsthistorica, criticus en curator. Ze is als onderzoeker in Hedendaagse Kunst verbonden aan de University of Central Lancashire waar ze meewerkt aan Making Histories Visible, een interdisciplinair onderzoeksproject voor beeldende kunst onder leiding van kunstenaar en Professor in Hedendaagse Kunst Lubaina Himid. MHV documenteert de geschiedenis van creatieve praktijken in diversiteit in Groot-Brittannië en wereldwijd, ondersteunt en verspreidt deze door samen te werken met kunstenaars, kunstprofessionals, onafhankelijke organisaties en grote openbare instellingen.
Eyene’s onderzoeks- en curatoriële praktijk omvat de hedendaagse Afrikaanse en diasporakunst, feminisme, fotografie en niet-objectgebaseerde kunstpraktijken, met name geluidskunst. Ze is ook geïnteresseerd in sociaal geëngageerde initiatieven, stadscultuur, muziek, design en nieuwe media.
Haar eerdere geluidskunstprojecten omvatten: Sounds Like Her – Gender, Sound Art and Sonic Cultures, New Art Exchange (Nottingham) en UK touring (2017-2019); Resonances: Second Movement, Espace Croix-Baragnon (Toulouse), als onderdeel van Printemps de Septembre 2016; Curator’s Series #8: All Of Us Have a Sense Of Rhythm, David Roberts Art Foundation (Londen), 2015. In België cureerde Christine Eyene RESIST! De protesten uit de jaren zestig, fotografie en visuele erfenis en Where We’re At: Other Voices on Gender als onderdeel van de SUMMER OF PHOTOGRAPHY 2018 en 2014 in BOZAR, Brussel. Ze is de huidige artistiek directeur van de Internationale Biënnale van Casablanca, die in 2021 voor de 5e keer plaatsvindt.
Multidisciplinaire kunstenaar, componist, dj en producer Mo Laudi staat bekend om zijn belangrijke bijdragen aan Afro-elektronische muziek in Londen en later in Parijs. Vragen nastrevend in relatie tot ras, postapartheids transitionalisme, postkolonialiteit, mobiliteit en uitwissing, experimenteert Mo Laudi met geluid en vorm als materiaal. Hij creëert auditieve landschappen, waarbij hij zang, texturen en ritmieken mixt als een sociaal-politieke kritiek op de samenleving.
Met het gebruik van schilderkunst, collage, beeldhouwkunst, installaties en video richt hij zich op het deconstrueren van de Afrikaanse toekomst, kennissystemen en spiritualiteit. Mo Laudi put uit zijn ervaring in de muziekwereld om meerlagige geluidsinstallaties te ontwikkelen, speciaal in opdracht van tentoonstellingen en festivals zoals Ernest Mancoba, I Shall Dance in a Different Society, Centre Pompidou, Parijs (2019), OORtreders, België (2020), Casablanca Biennale, Marokko (2022). Dit jaar vindt zijn eerste experimentele tentoonstelling in samenwerking met Charlotte Moth, Décalage, plaats in art3 in Valence, hij werkt samen met Becky Beh aan een project voor La Clairière d’Eza Boto, Jardin des plantes, Rouen, waar hij zijn eerste solotentoonstelling voorbereidt in Appartement in Kaapstad. In mei werkt hij als curator van Salon Globalisto bij Galerie Bonne espérance in Parijs. In 2020 was een residentie bij de Fondation Martell in Cognac het startpunt van zijn project I Love Black People.
Gevestigd tussen Berlijn en Yaoundé, is Elsa M’Bala, ook bekend als A.M.E.T., één van de zeldzame vrouwelijke geluidskunstenaars van Afrikaanse afkomst. Door het gebruik van technologie als krachtig instrument en met haar eigen scherpe observaties, onderzoekt ze de onderlinge verbanden tussen ras, geslacht, technologie en spiritualiteit. Haar brede oeuvre varieert van radioproducties tot live optredens, maar ze maakt ook films en beeldend werk. Elsa M’Bala exposeerde en trad op in onder andere IfA Galerie Berlin (DE); Casino Luxemburg-Forum d’art contemporain (LUX); Dak’Art Biënnale (SEN); Les Brasseurs, Luik (BE). Komende optredens zijn in Gessnerallee, Zürich (CH), DEKOLONIALE Projektraum, Berlijn (DE) en Halle Alte Feuerwache, Köln (DE). Sinds 2019 is Elsa M’Bala ook actief als massagetherapeut.
Geboren in 1993 in Nelspruit Zuid Afrika, groeide Megan-Leigh Heilig op in Johannesburg. Ze studeerde af aan de universiteit van Witwatersrand met een bachelor in de Vrije Kunsten in 2015; In 2017 voltooide ze haar master in de Beeldende Kunsten aan de Universiteit van Kaapstad; In 2019 werkte ze aan een residentie aan het HISK in Gent, België. Megan heeft tentoongesteld in Seven Hills 2nd Kampala Biennale: Virtual Mobilities gecureerd door Elise Aangaan, In 2017 aan de International Video Art House Madrid (IVAHM) gecureerd door Nestor Prieto, In de Digital Africa projects tussen YaPhoto en Open Source gecureerd door Christine Eyene; In 2018 creëerde ze een groepstentoonstelling getiteld Somewhere In Between bij BOZAR in Brussel, the Antwerp Queer Arts Festival 2018, Failures of Cohabitation gecureerd door Daniella Gèo bij het MHKA in 2019; Feminist Art Prize exhibition in IKOB in Eupen, 21st Biennial Contemporary Art Sesc_Videobrasil | Imagined Communities 2019-2020, beiden bij M HKA, Museum of Contemporary Art Antwerp in 2020 voor Antwerp Pride. Onlangs was ze een deelnemer in het VISIO – European Programme on Artists’ Moving Images (9e editie) gecureerd door Leonardo Bigazzi en georganiseerd door Lo schermo dell’arte Film Festival in samenwerking met NAM – Not A Museum, het hedendaagse kunstprogramma door Manifattura Tabacchi in Florence, Italië.