C-TAKT#7 dag 1 (7 september): Pauline Brun – Steven Michel – Karel Tuytschaever
09.08.2021
C-TAKT#7 – Dag 1: programma – dinsdag 7 september
Pauline Brun – Raide d’équerre
Dinsdag 7 september 2021
19u30
C-mine
Raide betekent dat wat niet buigt of dat wat plotseling gebeurt. Equerre, een rechte hoek. Samen wordt raide d’équerre ironisch gebruikt om te verwijzen naar iets dat geen referenties heeft, iets zonder rechte hoeken, iets dat wankelt of leunt. De geblokte vloer en gordijnen citeren de beroemde ‘rode lodge’ van David Lynch. Deze typische parallelle ruimte is een startpunt voor fictie om zich te ontvouwen. Met doe-het-zelf speciale effecten vervormen de ruimte en het lichaam en zijn ze onderhevig aan vervormingen. De performance Raide d’équerre stelt de efficiëntie van relaties in vraag, test andere vormen van alteriteit, ontwikkelt een ongrijpbaar systeem van oorzaak en gevolg. Het begint met een pauze, een opschorting, een onbeweeglijkheid.
Info & tickets via C-mine
Credits: Concept, performance & scenografie: Pauline Brun // Geluidontwerp: Diane Blondeau // Lichtontwerp: Florian Leduc // Assistent: Valérie Castan // Dramaturgie: Céline Cartillier // Geluidsassistent: Maïa Blondeau // Productie: MI-MAI // Coproductie: CN D Centre National de la Danse (Fr), C-TAKT (Be), 3bisf – Lieu d’arts contemporains (Fr) // Met dank aan: Adaline Anobile, Lynda Rahal, Bettina Blanc Penther, Jean de Sagazan, La Station Artist-run-space
Steven Michel – Datadream
Dinsdag 7 september 2021
20u45
C-mine
DATADREAM is een ritualistische solo van Steven Michel, waarin hij op speelse wijze verbanden legt tussen het technologische en het spirituele.
Sinds mensenheugenis zijn we met zijn allen reizigers die via onze geest – en het collectieve on(der)bewuste – toegang krijgen tot parallelle werelden. Sinds enkele decennia is er daarnaast ook een portaal dat ons toegang verschaft tot een extra dimensie: het wereldwijde web met haar oneindige venster. Het internet legt archetypen bloot die hun oorsprong vinden in oude mythologieën, en recycleert ze. Het heeft een eigen woordenschat ontwikkeld geënt op de thema’s liquiditeit, magie en biologie. Het internet is een ecosysteem, zorgvuldig vormgegeven en bewoond. ‘In this digital grotto birds tweet, bells chime, teeth are blue, viruses proliferate and trolls roam’ aldus Steven.
Als digitale sjamaan en hedendaagse trickster neemt Steven het publiek mee op een dromerig-psychedelische verkenningstocht langs de meanders van een donker web. De tocht voert ons doorheen een wereld waarin linken worden gelegd tussen een veranderende state of consciousness, new age-geloof en new media-doctrine, draadloze communicatie en occulte praktijken. DATADREAM wil het lichaam en de stem opnieuw aan kracht laten winnen in ons digitale tijdperk. Het virtuele niet langer louter naar voren schuiven als een escapistische technologie, maar behandelen als een onzichtbaar maar cruciaal facet van de werkelijkheid waarin we leven. Een werkelijkheid waarin alles met elkaar verbonden is en het virtuele wordt ingeschakeld om een nieuwe soort groepsrituelen te creëren.
DATADREAM versmelt choreografie, visual storytelling en experimentele video. Het wordt een fysieke en vocale bezwering van het verleden, het heden en de toekomst.
Info & tickets via C-mine
Credits: Concept & uitvoering: Steven Michel // Geluids- en muziekontwerp: Raphaëlle Latini en Mathieu Bonnafous // Video-ontwerp: Laetitia Bica // Lichtontwerp: Jan Fedinger // Kostuumontwerp: Valérie Hellebaut // Assistentie dramaturgie: Lynda Rahal // Artistiek advies: Théo Mercier // Outside eye: Jan Martens // Video bronmateriaal: Laetitia Bica en Steven Michel // Video editing: Jan Fedinger en Laetitia Bica // Productie: GRIP // Internationale spreiding: A propic / Line Rousseau en Marion Gauvent // Residenties: Montévidéo (Marseille, FR), WorkSpaceBrussels (BE), Le Gymnase CDCN Roubaix Hauts-de-France (FR), wpZimmer (Antwerpen, BE) en CAMPO (Gent, BE) // Coproductie: CND Centre national de la danse (Parijs, FR), C-TAKT (Limburg, BE), Le Gymnase CDCN Roubaix Hauts-de-France (FR), wpZimmer (Antwerpen, BE), CAMPO (Gent, BE) en Perpodium // Met de steun van: de Vlaamse Overheid, de stad Antwerpen, de taxshelter van de Belgische Federale Overheid en Cronos Invest // Dit project komt tot stand in het kader van de culturele samenwerking tussen de Vlaamse Gemeenschap en de Regio Hauts-de-France.
Karel Tuytschaever – THE TRANSPARENT BODY (installatie)
Dinsdag 7 september 2021
doorlopend
C-mine
Over het portret dat in een breed aantal disciplines wordt gebruikt – theater, film en beeldende kunsten – zijn in historische kunstreflecties en -stromingen vele interpretaties verschenen. Het portret werd reeds herleid tot een genre, een format, een stijloefening, een afbeelding, een inbeelding, een verbeelding, een indruk, een afdruk, een representatie, een voorstelling, … .
Dit losgelaten, onderzoekt Karel Tuytschaever de weg naar het portretbeeld toe. Hij gebruikt het portret-maken als methode voor een tweejarig onderzoekproject, The transparent body. Zo wil hij met een open blik, met een achtergrond in de performatieve kunsten, inzichten krijgen in de manier waarop beeldend kunstenaars vandaag de dag naar lichamen kijken. Wat kan een portret vandaag de dag betekenen of mogelijk maken?
Er waren al twee delen in het proces. Een jaar lang stelde hij zijn lichaam ten dienste van de praktijk van portretmakers uit de 2D en 3D beeldende kunsten. Allemaal stelde hij hen dezelfde vraag: zou je een portret willen maken waarvan jij vindt dat dit een oprecht belichaamd portret is van mij, gezien door jouw ogen? Vervolgens maakt Karel nu zijn denken over een selectie van 36 ontmoetingen tussen hem en portretkunstenaars deelbaar in een immersieve installatie. 36 portretten uit het jaar dat hij 36 jaar is geworden.
Hierna neemt Karel al deze portretten als bronmateriaal om een jaar lang te focussen op het maken van een oprecht belichaamd zelfportret in de theatrale ruimte, zijn eerste soloperformance. Deze installatie is alvast de proloog.