C-TAKT+ programma – voorjaar 2024
14.12.2023
Voor het project C-TAKT+ gaat C-TAKT een samenwerking aan met zes verschillende cultuurhuizen in de omgeving. C-TAKT+ ondersteunt kunstenaars die transdisciplinair werken en zoekt nieuwe presentatieformules om dit soort werk breder te verspreiden. Zes cultuurhuizen gaan het engagement aan om enkele C-TAKT projecten in hun programma op te nemen. Zo vormt C-TAKT+ een netwerk van presentatieplekken met als voornaamste doelstelling het draagvlak voor de actuele podiumkunsten te verbreden. Het is een breekijzer voor een divers cultuuraanbod en een zoektocht naar een nieuw publiek.
De zes cultuurhuizen die meestappen in dit avontuur zijn: CC MUZE (Heusden-Zolder), CC Palethe (Pelt), de Bogaard (Sint-Truiden), CC de Werft (Geel), CCHA (Hasselt) en C-mine (Genk). Het C-TAKT+ programma voor het najaar van 2023 kan je in deze brochure terug vinden. Tickets kan je kopen op de respectievelijke website van het cultuurhuis waar de voorstelling zal plaatsvinden.
Kalender voorjaar 2024
A deluded state of mind – Liesbet Hermans (workshop)
20 januari 2024 – 10.00 – C-mine, Genk
26 januari 2024 – 10.00 – C-mine, Genk
Limp – Ugo Dehaes
10 februari 2024 – 20.15 – CC MUZE, Heusden-Zolder
8 maart 2024 – 20u15 – de Werft, Geel
Finding Willard – Tom Struyf
29 februari 2024 – 20.00 – CCHA, Hasselt
The making of Berlin – Berlin/Yves Degryse
15 maart 2024 – 20u30 – CC Palethe, Pelt
TH LNG GDBY – Tuur Marinus
16 maart 2024 – 20.00 – CCHA, Hasselt
FOON – dOFt
10 maart 2024 – 14.00 – CCHA, Hasselt
16 maart 2024 – 19.00 – de Bogaard, Sint-Truiden
28 maart 2024 – 13u30 – CC MUZE, Heusden-Zolder
A deluded state of mind – Liesbet Hermans (première)
27 april 2024 – 14.00/17.00/20.00 – C-mine
28 april 2024 – 14.00/17.00/20.00 – C-mine
A deluded state of mind – Liesbet Hermans (workshop)
20 januari 2024 – 10.00 – C-mine, Genk
26 januari 2024 – 10.00 – C-mine, Genk
Programma
A deluded state of mind – Liesbet Hermans (workshop)
20 januari 2024 – 10.00
C-mine, Genk
26 januari 2024 – 10.00
C-mine, Genk
Info & tickets: c-mine.be
Ken je dat gevoel wanneer je hoofd te snel en je lichaam te traag gaat? Krijg je de mond van je innerlijke criticus soms maar niet gesnoerd? Geven je gedachten je nooit een seconde rust?
Wie gelijk drie zuchten van opluchting slaakte, heeft misschien wel het ideale profiel voor Liesbet Hermans haar researchworkshop in het kader van een nieuwe voorstelling. Gefascineerd door alle gedachten die ons bezighouden, onderzoekt ze in ‘A deluded state of mind’ de relatie tussen ons lichaam en onze geest: welke oordelen, verwachtingen en angsten zitten in ons verscholen, en zijn die uniek of lijken die op die van de anderen?
De eigenlijke voorstelling gaat op 27 & 28 april in première in Genk.
Limp – Ugo Dehaes
10 februari 2024 – 20.15
CC MUZE, Heusden-Zolder
Info & tickets: muze.be
8 maart 2024 – 20u15
de Werft, Geel
Info & tickets: dewerft.be
Choreograaf Ugo Dehaes onderzoekt al enkele jaren de rol van robots in dansvoorstellingen. Zo liet hij het publiek in ‘Arena’ zelf robots manipuleren en beoordelen en leidde hij in ‘Simple Machines’ robots op tot danser en choreograaf. In ‘Limp’, het derde deel van dit onderzoek, keert Ugo terug naar zijn eerdere fascinatie voor het menselijk lichaam en vertrekt hij vanuit de wisselwerking tussen mens en technologie.
‘Limp’ is een duet tussen een éénbenige danser, de technologie van robots en speciaal ontwikkelde artificiële intelligentie (AI).
Op het eerste zich lijkt het alsof de technologie de danser op de been helpt. Het reikt hem (hulpstukken als) krukken en een prothese aan en leert hem bewegingen door ze te demonstreren met robots. Een computer filmt hoe de danser deze nieuwe bewegingen uitvoert en analyseert deze. Daarna creëert hij op basis hiervan -met behulp van AI- een choreografie die de danser kan uitvoeren. Nu technologie en AI steeds meer opkomen, zijn we geneigd de tekortkomingen ervan over het hoofd te zien. Tegelijkertijd zijn we minder tolerant ten opzichte van fysieke of mentale beperkingen bij mensen. Hoewel ‘Limp’ de fascinatie voor technologie als ondersteuningssysteem onderzoekt, roept het ook vragen op naar de noodzaak ervan.
Choreografie: Ugo Dehaes in samenwerking met artificial intelligence & David Framba // Dans: David Framba // Dramaturgie: Marie Peeters // Muziek: Roeland Luyten // Lichtontwerp: Arne Lievens // Videotechniek: Gertjan Biasino // Computational Creativity: Prof. Wiggins (The AI Experience Centre – VUB) // Voorbereidend onderzoek: Alexander Craens // Productie: kwaad bloed // Co-productie: C-TAKT, Perpodium & STUK // Spreiding: Vincent Company // Met de steun van de Tax Shelter van de Belgische Federale Overheid // Met dank aan Axiles Bionics, Danserie, De Factorij, Destelheide, Het Gasthuis The AI Experience Centre & 30CC // Onderzoek met de steun van Participatieve Partnerprojecten van de Vlaamse Gemeenschap // Kwaad bloed is structureel ondersteund door VGC
Finding Willard – Tom Struyf
29 februari 2024 – 20.00
CCHA, Hasselt
Info & tickets: ccha.be
In de winter van 2018 is theatermaker Tom Struyf op reis in de VS en komt per toeval aan in een klein dorpje bij de grens met Canada. Willard ligt op de oevers van een uitgestrekt meer, in de schaduw van een voormalige psychiatrische instelling. Gedreven door een persoonlijk vraagstuk mondt een toevallige kennismaking met een bijzonder landschap en een piepkleine kerkgemeenschap uit in een meeslepende trip, waarbij het persoonlijke verhaal van Struyf verweven raakt met dat van Willard.
Finding Willard is een reisverhaal, een persoonlijke zoektocht over opbouw en verval, zorg en gemeenschap. Het is een multimediale, filmische voorstelling waarin Struyf zijn fascinatie voor een plek en de mensen die er leven in verband brengt met een persoonlijke gebeurtenis en op die manier een nieuw verhaal construeert.
concept & spel Tom Struyf // cocreatie Fien Leysen & Willem De Maeseneer // camera & montage Geert De Vleesschauwer & Fien Leysen // muziek Bert Hornikx // vormgeving Ina Peeters & Jolan Moonen // technische supervisie Geert De Vleesschauwer // techniek Geert De Vleesschauwer & Bregt Janssens // productie Tatiana Aarons vzw // coproductie Het Zuidelijk Toneel, NTGent, C-TAKT, NEXT Festival, Productiehuis TR, detheatermaker, kc deSingel, cc de Werft Geel & cc De Grote Post Oostende // © Clara Hermans // tomstruyf.be
dOFt – Foon
10 maart 2024 – 14.00
CCHA, Hasselt
Info & tickets: ccha.be
16 maart 2024 – 19.00
de Bogaard, Sint-Truiden
Info & tickets: debogaard.be
28 maart 2024 – 13u30
CC MUZE, Heusden-Zolder
Info & tickets: muze.be
In FOON volgen we drie telefonistes aan het schakelbord: kanaal in en uit, meer, sneller, zonder stop, nooit genoeg. De gejaagdheid van de telefoontjes zorgt voor een nerveuze sfeer. Hoe meer draden ze verbinden, hoe meer ze zichzelf verliezen. Tot … ze oververhit raken. Zij die altijd mensen met elkaar verbinden, worden verplicht om verbinding te maken met elkaar.
FOON is een dynamische, verrassende en speelse danstheatervoorstelling waar tekst, beweging, muziek, acrobatie en installatiewerk samenvloeien. Choreograaf Piet Van Dycke & theatermaker Jonas Vermeulen creëren samen met drie fysieke spelers een poëtische en visuele beleving voor iedereen vanaf 6 jaar over de (r)evolutie van ik-zij naar wij.
choreografie Piet Van Dycke // tekst & regie Jonas Vermeulen // dans & spel Jotka Bauwens, Michèle Even & Sarah Vingerhoets // dramaturgie Marie Peeters // muziek Jonas Vermeulen & Koen Brouwers // scenografie Erki De Vries // kostuums Elise Goedgezelschap // licht Raf Wouters // coproductie HET LAB, C-TAKT & 30CC // met dank aan de Warande, C-mine, deRUIMTE & Destelheide // doft.be
The making of Berlin – Berlin/Yves Degryse
15 maart 2024 – 20u30
CC Palethe, Pelt
Info & tickets: palethe.be
Na een voorstelling van Zvizdal tijdens de Berliner Festspiele ontmoeten de makers van BERLIN een kranige Duitser op leeftijd. Ze raken aan de praat en zijn geboeid door zijn onwaarschijnlijke levenswandel. Enkele gesprekken en weken later beslissen ze om het laatste luik uit hun Holoceencyclus, waarin ze verschillende stadsportretten maken, aan hem op te hangen.
‘The making of Berlin’ is een portret van een stad, gebouwd rond het uitzonderlijke verhaal van een Berliner die werkte als orkestregisseur bij de Berliner Philharmoniker. Een man die liefst van al zou teruggaan in de tijd om een onafgewerkt hoofdstuk uit zijn leven te voltooien. BERLIN engageert zich, met de hulp van o.a. het orkest van Opera Ballet Vlaanderen, radiozender Klara en de Duitse acteur Martin Wuttke, om de man bij te staan in het realiseren van zijn droom. Gaandeweg vinden ze echter barsten in zijn relaas en komt het hele project op de helling te staan.
TH LNG GDBY – Tuur Marinus
16 maart 2024 – 20.00
CCHA, Hasselt
Info & tickets: ccha.be
Voor TH LNG GDBY vertrekt Marinus van het legendarische afscheidsconcert The long goodbye van elektro-rockband LCD Soundsystem van James Murphy in 2011 in Madison Square Garden in New York.
Terwijl negen dansers hun lichamen vervlechten tot complexe choreografische bewegingstapijten, creëren ze met stemgeluiden klankpatronen waarin geabstraheerde versies van de songs uit het originele concert weerklinken. Het resultaat is een beeldende performance, tegelijkertijd elegant én clumsy, lyrisch én stotterend, exact én onbepaald.
TH LNG GDBY is zowel een hommage aan een groots moment uit de popgeschiedenis, als een intrigerende bezinning over voorbije en nieuwe manieren van intens samenzijn.
choreografie Tuur Marinus // dans & performance Machias Bosschaerts, Hernán Mancebo Martinez, Flup Marinus, Samuel Baidoo, Pierre Bastin, Júlia Godino Llorens, Margot Masquelier, Mery Thi Coopman & Marah Haj Hussein // understudy auline Thuriot // assistent choreografie Samuel Baidoo // dramaturgie Ariadna Estalella Alba // muziekcoach Kobe Proesmans // kostuums Sietske Van Aerde, Frauke Van Aerde, Samuel Baidoo & Tuur Marinus // licht Rik Suijs // technisch assistent Flup Marinus // productie Opening Hours // coproductie Cultuurcentrum Brugge, C-TAKT, KAAP Oostende/Brugge, STUK Leuven, WorkSpaceBrussels & Het Laatste Bedrijf // dank aan C o r s o & wpZimmer // © Liesbet Peremans // tuurflupmarinus.com
A deluded state of mind – Liesbet Hermans (première)
27 april 2024 – 14.00/17.00/20.00
C-mine, Genk
28 april 2024 – 14.00/17.00/20.00
C-mine, Genk
Info & tickets: cmine.be
In a deluded state of mind, een intieme performance in de publieke ruimte, onderzoekt Liesbet Hermans samen met haar performers wat de relatie is tussen ons lichaam en onze geest. We hebben allemaal soortgelijke gedachtepatronen, maar hoeveel impact hebben die op ons leven? En wat zou er gebeuren als we die gedachten de aandacht geven die ze verlangen?
Ga mee op een intrigerende wandeling door de stad. Via een hoofdtelefoon luister je naar de gedachten van de personen die je volgt: je hoort hun denkbeelden over zichzelf, over hun plaats in de wereld, over de wereld, de mensheid. Stiltes en spontane associaties wisselen elkaar af in een voortdurende dialoog. Door samen op pad te gaan, ontdekken we onze eigen denkneigingen en ontstaat er een gedeeld gevoel van samenzijn. Of zijn we slechts eenzame individuen?