Biografie
Nahuel Cano is geboren in Neuquén, Wallmapu, nu bekend als Argentijns Patagonië. Hij woont en werkt tussen Buenos Aires en Amsterdam. Hij is acteur, theatermaker en een autodidact geluidsexperimentator. Zijn artistieke werkterrein is mobiel, hij verkent de mogelijkheden van performance, installatie, geluid en theater.
Als acteur werkte Nahuel zowel in cinema als theater met belangrijke regisseurs zoals onder andere Lucrecia Martel, Lotte van Der Berg en Alejandro Tantanián,… Van 2010 tot 2017 ontwikkelde Nahuel zijn artistieke projecten samen met zijn groep “El Cuarto” als maker, deze werken zijn gepresenteerd in meerdere internationale festivals en hebben steun en prijzen ontvangen van nationale en internationale instellingen. Nahuel is ook een stichtend lid van Escena Política, een artistiek collectief dat acties, forums en voorstellingen heeft georganiseerd die pleiten voor meer inclusieve en eerlijke praktijken op het gebied van kunst in Buenos Aires. In 2020 studeerde hij af aan de DAS Theater Masteropleiding in Amsterdam.
Momenteel ontwikkelt Nahuel Cano een platform en een subjectief territorium waaruit hij zijn onderzoek en solowerk kan blijven uitbreiden: Kütral – Nahuel.
In residentie Ways to listen to a river
01.01.2023 – 01.01.2023
Ways to listening to a river is een experimenteel muzikaal verhaal, een performatief concert dat ons uitnodigt om naar de stemmen van rivieren te luisteren, om manieren te vinden om te zijn met wat deze waterlichamen te vertellen hebben over hun verleden en heden, en onze toekomst. Welke verhalen en geschiedenissen draagt een rivier met zich mee? Wat kunnen we van hen leren?
Rivieren zijn bijzonder complexe en dynamische systemen: in oneindige interacties vormen ze en worden ze gevormd door het land waar ze doorheen stromen, terwijl ze vorm krijgen en gevormd worden door menselijke visies, angsten en behoeften. Rivieren zijn ook ongelooflijk krachtige metaforen en spirituele krachten, waardevolle en begeerde economische activa, getuigen en dragers van de geschiedenis. Wat opent zich als we aandacht besteden aan de transformaties en sporen die aanwezig zijn in sonische landschappen?
De voorstelling bestaat uit een partituur van muziek, woorden en daden voor elektronica, VJ en performer. De partituur is gebaseerd op en komt voort uit een praktijk van het in kaart brengen van de sonische landschappen van rivieren.
Tijdens de voorstelling worden kaartscores gespeeld van de rivieren Limay en Salado in Argentinië. Beide rivieren maken deel uit van de persoonlijke en familiegeschiedenis van Nahuel Cano, en daarin is het mogelijk om vanuit een heden dat op de rand van een ecologische ineenstorting staat een geschiedenis van kolonisatie en geweld te traceren. Toekomstige versies van het project zullen de rivieren de Vecht en de Rijndelta in Nederland verkennen.
Op deze sonische kaarten vormen de historische, politieke en ecologische, maar ook de innerlijke, persoonlijke territoria de draden die bijdragen aan een bepaalde vorm van verhalen vertellen, waarbij niet alleen gaat over wat er is gebeurd, de feiten en gegevens, maar ook de gevoelens, de dromen en de mogelijkheden. samen met stiltes en hiaten: wat we niet weten, wat we niet kunnen horen.