Sana Ghobbeh

Biografie

Sana Ghobbeh is een in Iran gebo­ren kun­ste­naar en artis­tiek onder­zoe­ker, geves­tigd in Brussel. Haar werk onder­zoekt het leven en de impact van spe­ci­fie­ke infra­struc­tuur­lo­ca­ties, vaak gesi­tu­eerd in Iran. In haar trans­dis­ci­pli­nai­re bena­de­ring inte­greert Sana inzich­ten uit haar archi­tec­tuur­stu­dies en onder­zoeks­me­tho­den die zij als beel­dend kun­ste­naar heeft ont­wik­keld in een per­for­ma­tie­ve vertelpraktijk.

Sana stu­deer­de archi­tec­tuur in Teheran en behaal­de een mas­ter in de beel­den­de kun­sten in Zweden. Ze werk­te als onder­zoeks­as­sis­tent aan de archi­tec­tuurfa­cul­teit van de uni­ver­si­teit van Umeå voor­dat ze in 2016 naar Brussel verhuisde.

Haar werk richt zich op onze inter­ac­tie met spe­ci­fie­ke archi­tec­to­ni­sche ele­men­ten en hoe een per­for­mer zich kan ver­hou­den tot ver­stoor­de ste­de­lij­ke ruim­tes en deze kan trans­for­me­ren tot een evo­lu­e­ren­de con­text van betrok­ken­heid. Met behulp van con­cre­te ruim­te­lij­ke instal­la­ties op het podi­um, die ver­an­de­ren naar­ma­te elke laag van ver­ha­len zich ont­vouwt, roept Ghobbeh de her­in­ne­ring op aan gro­te soci­a­le gebeur­te­nis­sen, klei­ne sub­ver­sie­ve geba­ren en de spo­ren die zij in het ste­de­lijk weef­sel heb­ben ach­ter­ge­la­ten. Kunnen er nieu­we nar­ra­tie­ven ont­staan door deze momen­ten van ver­sto­ring, onder­bre­king en poë­zie te traceren?

In haar lan­ge­ter­mijn­on­der­zoek Performing Spaces — een ver­ken­ning van ste­de­lij­ke struc­tu­ren en hun inner­lij­ke ver­ha­len — ver­weeft Sana lagen van archief­do­cu­men­ta­tie, indi­vi­du­e­le her­in­ne­rin­gen, anek­do­ti­sche inter­views, minu­ti­eu­ze details, his­to­ri­sche fei­ten en per­soon­lij­ke ver­beel­ding. Door deze veel­zij­di­ge bena­de­ring streeft ze ernaar niet alleen een infor­ma­tief, in kaart gebracht begrip van een plek te bie­den, maar ook een tast­baar gevoel voor de vaak over het hoofd gezie­ne poli­tiek en poë­ti­ca die deze ruim­tes bewonen.

Als onder­deel van dit onder­zoek cre­ëer­de Sana Ghobbeh de per­for­man­ces This wall grows at its roots en The fer­ris wheel turns when the wind blows. Vervolgens ont­ving ze een beurs voor het Sugar CUBES-pro­ject, een onder­zoek naar de geschie­de­nis van sui­ker­pro­duc­tie, vor­men en de indu­stri­ë­le ver­ban­den tus­sen de sui­ker­in­du­strie­ën van België en Iran. Dit leid­de tot de cre­a­tie van de voor­stel­ling These roots never blos­so­med, die in het voor­jaar van 2025 in pre­mi­è­re gaat in Beursschouwburg.

In residentie Sugar CUBES

In 2024 kreeg Sana Ghobbeh steun van de Vlaamse over­heid voor het onder­zoek en de cre­a­tie van een nieu­we per­for­man­ce. Voor het eerst zou ze wer­ken met een loca­tie van open­ba­re infra­struc­tuur waar ze zelf fysiek nooit aan­we­zig was geweest: de ruï­nes van de Kahrizak-suikerfabriek.

Om dit gebrek aan beli­chaam­de ken­nis te com­pen­se­ren, zet­te Sana een uit­ge­breid onder­zoeks­pro­ject op, Sugar CUBES, waar­in ze de his­to­ri­sche ban­den tus­sen de Belgische sui­ker­in­du­strie en de oprich­ting van de Kahrizak-sui­ker­raf­fi­na­de­rij onder­zocht. Ze ver­diep­te zich in het biet­ge­ba­seer­de sui­ker­pro­duc­tie­pro­ces dat in bei­de geval­len werd toe­ge­past, dook in archie­ven op zoek naar spo­ren van Belgische fami­lies die naar Iran trok­ken om de fabriek op te zet­ten, en zocht naar paral­lel­len en ver­schil­len in de ver­ha­len van Kahrizak en Tienen.

De sui­ker­fa­briek in Tienen, België — waar de beken­de sui­ker­klont werd uit­ge­von­den — is een suc­ces­ver­haal. Ze is nog steeds een eco­no­mi­sche motor voor de stad en het land, en de fami­lie die de fabriek opricht­te behoort tot de rijk­ste Belgen. In scherp con­trast daar­mee ligt de fabriek in Kahrizak, die met de hulp van Belgische indu­stri­ë­len werd gebouwd, nu in puin. Een plek die moei­lijk te vin­den is, ver­bor­gen ach­ter oude muren en nieu­we­re woon­wij­ken die haar aan het zicht ont­trek­ken. Officieel staat de site op de lijst als een van de vroeg­ste voor­beel­den van indu­stri­ë­le archi­tec­tuur in Iran, maar in wer­ke­lijk­heid is ze onver­zorgd en onbe­schermd — een ver­ge­ten stuk­je geschie­de­nis, een ver­lo­ren con­nec­tie waar nie­mand meer naar omkijkt.

Tijdens dit onder­zoek werd een bezoek gebracht aan de sui­ker­raf­fi­na­de­rij in Tienen om zowel de geschie­de­nis van de fabriek als de tech­ni­sche details van het raf­fi­na­ge­pro­ces te leren ken­nen. Daarbij werd ook een beli­chaam­de erva­ring opge­daan: hoe de geur van ton­nen gekook­te bie­ten een stad kan omarmen.

We spra­ken met de cura­tor van het loka­le his­to­ri­sche muse­um om te begrij­pen hoe de rela­tie tus­sen de fabriek en de stad zich door de tijd had ont­wik­keld. Ook raad­pleeg­den we het stads­ar­chief om spo­ren te vin­den van his­to­ri­sche sui­ker­pro­duc­ten voor export naar Iran, de bouw van de Kahrizak-sui­ker­raf­fi­na­de­rij, en het bezoek dat de sjah van Iran in de jaren ​’60 aan Tienen bracht.

De vele inzich­ten die dit onder­zoek ople­ver­de, stel­den Sana in staat om haar eigen begrip van de Kahrizak-site opnieuw te vor­men en te ver­beel­den. Dit leid­de tot de cre­a­tie van de per­for­man­ce These roots never blos­so­med.

project details