BERLIN

Biografie

‘Gewapend met camera’s, interviewtechnieken, montagetafels én acteurs,portretteert BERLIN de werkelijkheid zoals een schilder dat vroeger deed: met net iets meer kleur, gevatte invalshoeken en een penseelzetting die een kritische ondertoon verraadt.’ [Knack Focus]

Het vertrekpunt van de projecten van BERLIN situeert zich steeds in een stad of streek ergens op deze wereld. Kenmerkend is de documentaire en interdisciplinaire manier van werken. Vanuit een een specifieke onderzoeksvraag of interesse, maakt BERLIN gebruik van verschillende media, afhankelijk van de inhoud van het project. Een aanpak die in de smaak valt en hen in 2015 de Vlaamse Cultuurprijs voor Podiumkunsten oplevert.

Bart Baele en Yves Degryse richten BERLIN op in 2003, samen met Caroline Rochlitz. Ze starten de reeks Holoceen (naar het geologische tijdperk) met de voorstellingen Jerusalem, Iqaluit, Bonanza, Moscow en Zvizdal. Enkele jaren later vat BERLIN een nieuwe cyclus aan: Horror Vacui (angst voor de leegte), waarvan Tagfish, Land’s End, Perhaps All The Dragons en Remember The Dragons de eerste vier episodes vormen. Momenteel werkt BERLIN aan een nieuwe voorstelling binnen de Horror Vacui-reeks, True Copy, waarbij het diep in het leven van meestervervalser Geert Jan Jansen duikt. Op 15 november 2018 gaat de voorstelling in première bij deSingel [Antwerpen, BE].

Meer info

Berlin

Foto: Geert De Vleesschauwer

In residentie True Copy

In True Copy laat BERLIN in haar kenmerkende stijl verschillende werelden en realiteiten op het podium samenvloeien. Samen met haar hoofdpersonage legt zede vinger op enkele pijnpunten binnen de kunstwereld, maar toont ze ook het universele verhaal van één man die zich staande tracht te houden binnen een web van leugens. Of zijn het variaties op de waarheid?

Op 6 mei 1994 vallen de gendarmes binnen op het Franse landgoed van Geert Jan Jansen. Ze stoten er op meer dan 1600 werken van grootmeesters als Picasso, Dalí, Appel, Matisse en Hockney. Opmerkelijk detail: het merendeel ervan blijkt geschilderd door een Nederlander. Geert Jan weet gedurende meer dan twintigjaar de kunstwereld op te lichten. Hij doet dit zo overtuigend dat Picasso en Appel nietsvermoedend echtheidscertificaten uitschrijven bij werk dat hij maakt. ‘Ik ben geen oplichter, ik ben een verlichter,’ zegt hij er zelf over.‘Ik denk dat ik hen best wat werk uit handen heb genomen.’

Vandaag hangen er in musea wereldwijd nog steeds vier werken waarvan niemand vermoedt dat ze eigenlijk van Geert Jan komen. Een spellingsfout in een certificaat dat hij uitschrijft bij een werk “in de stijl van” Chagall doet hem uiteindelijk de das om. Na BERLINs Perhaps All The Dragons…, waarin Geert Jan reeds opduikt als een van de dertig verhalenvertellers, staat hij in True Copy nu centraal. In de schaduw van de grote meesters, schaaft hij doorheen de jaren aan zijn ambacht. Geert Jans werk en leven is een evenwichtsoefening op de slappe koord tussen fictie en realiteit. BERLIN toont in True Copy het interne radarwerk van een complexe man, als handleiding om – onder andere – de hypocrisie binnen de kunstwereld bloot te leggen. Welke waarde heeft de waarheid nog? En is het soms niet verfrissender om mee te kunnen gaan in een briljant vormgegeven leugen?

project details

In residentie Ramble Song

In Ramble Song katapulteert BERLIN de muziek – een drijvende onderlaag in vorig werk – samen met film naar het voorplan. In een reeks tableaus ontspint zich een poëtische zwerftocht vol schoonheid, maar ook teleurstelling. Ramble Song laveert tussen melancholie en zwarte humor, geïnspireerd door de figuur van de drifter.

Op scène vinden we een theatrale installatie. Dit organisme in slaapmodus, met iets wat lijkt op een continu hoor- en zichtbare ademhaling, wordt leven ingepompt door middel van live muziek en filmbeelden. De soundtrack gaat breed: met echo’s van nieuw-klassieke muziek maar evengoed stuwende krautrock en breed uitwaaierende synthgedreven soundscapes. De dagelijkse ruis tussen onze oren maakt hier even plaats voor een muzikaal universum dat in beeld wordt gekristalliseerd – en omgekeerd.

In Ramble Song staan vier muzikanten op scène: BERLINs huiscomponist Peter Van Laerhoven, die reeds sinds het prille begin op muzikaal vlak het universum van BERLIN mee inkleurt, Tim Coenen [o.a. Miet Warlop, Het nieuwstedelijk, The Go Find en Roadhouse Libra], Eric Thielemans [o.a. EARR, Chantal Acda, Tape Cuts Tape, Ben Sluijs Quartet en BERLINs Jerusalem en Remember The Dragons] en Tine Hubrechts [o.a. The Bear That Wasn’t]. De voorstelling gaat vergezeld van een fysieke [vinyl] en digitale uitgave van de muziek.

Ramble Song kent een andere vorm dan voorgaand werk maar is wel vintage BERLIN in het vernuftig puzzelen met (presentatie)vormen om tot een krachtig geheel te komen. De diepmenselijkheid die vorig, vaak documentair, werk typeerde wordt in dit fictionele werk nog verder uitgebeend, voorbij de anekdotiek en dominerende verhaallijnen.

project details

In residentie The making of Berlin

The making of Berlin wordt het sluitstuk van BERLINs Holoceencylcus [ook gekend als de stedencyclus]. Met live muziek op scène – en het orkest van Opera Ballet Vlaanderen op film – neemt BERLIN in haar documentaire stijl een uitzonderlijk verhaal onder handen. De voorstelling spitst zich toe op een onvoltooid hoofdstuk uit het leven van een oude Berliner – met Wagners Götterdämmerung in een cruciale rol.

7 juli 2016. Na een voorstelling van Zvizdal tijdens de Berliner Festspiele ontmoeten de makers van BERLIN een kranige Duitser op leeftijd. Ze raken aan de praat en zijn geboeid door zijn onwaarschijnlijke levenswandel. Enkele gesprekken en weken later beslissen ze om het laatste luik uit hun Holoceencyclus, waarin ze verschillende stadsportretten maken, aan hem op te hangen.

The making of Berlin is een portret van een stad, gebouwd rond de bijzondere levenswandel van een Berliner die werkte als orkestregisseur bij de Berliner Philharmoniker. Een man met een uitzonderlijk verhaal die liefst van al zou teruggaan in de tijd om een onafgewerkt hoofdstuk uit zijn leven te voltooien. BERLIN engageert zich, met de hulp van o.a. het orkest van Opera Ballet Vlaanderen, om de man bij te staan in het realiseren van zijn droom. Gaandeweg vinden ze echter barsten in zijn verhaal en komt het hele project op de helling te staan.

project details