Kevin Trappeniers

Biografie

Kevin Trappeniers studeerde Culturele Studies in Leuven. Hij onderzoekt in die periode in kader van het onderzoeksproject ‘Cinérama’ van Abattoir Fermé de relatie tussen theater en film en workshops bij onder andere Andros Zins-Browne, Wim Vandekeybus en bij poppenspeler Frank Soehnle. Als performer speelde hij mee in producties van Karl Van Welden (Verenigde Planeten) en Abattoir Fermé’s comedyreeks Monster! voor de digitale zender Acht. Als theatermaker en regisseur is hij sinds 2012 verbonden aan de Brusselse werkplaats L’L. Zijn eigen werk ontwikkelt zich expliciet op de snijlijn tussen beeldende kunst, theater en dans.

Meer info

Kevin Trappeniers

Foto: Kevin Trappeniers

In residentie AntennA

AntennA is een verstilde, minimale installatie rond mis- en verloren communicatie waarin Kevin Trappeniers ons laat stilstaan bij de elektronische signalen om ons heen. Rondom een metalen zendmast kunnen toeschouwers en mogelijke gesprekspartners kijken, reflecteren en tijdelijk samen verblijven.

In onze hypergeconnecteerde maatschappij is spreken met schermen tussen ons in alomtegenwoordig. Maar met wie spreken we echt? Met de ander, met onze gsm of computer, of met onszelf? Onze ontmoetingen lopen het gevaar te worden uitgehold door technologie.

AntennA hackt de publieke ruimte door haar (zo) analoog (mogelijk) te maken. Door het wegnemen van signalen creëert de installatie een holte in een door signalen gesatureerd landschap. Een leegte waarin ontmoetingen anders kunnen worden ervaren. In de open ruimte blijkt het uitsturen van een tegensignaal echter illegaal. Het is geen keuze meer om al dan niet deel uit te maken van een digitale wereld.

Op vele vlakken in ons leven bevinden we ons nu in een schemerzone tussen analoog en digitaal. Durven we af en toe nog stilte en leegte toe te laten? Nemen we nog tijd om in alle rust te reflecteren, te bezinnen en samen te zijn?

Meer info

Kevin Trappeniers

project details

In residentie Ellipsis

In Ellipsis duikt Kevin Trappeniers in de snelle, onzichtbare wereld van overvloedige signalen rond ons heen en gaat op zoek naar de wereld in rust. Hij laat ons stilstaan bij de rol van onze menselijke aanwezigheid in een door technologie gedomineerde wereld.

Trappeniers maakt van immateriële golven en straling zichtbare performers. Woordeloos en beeldend zoomt hij traag in en uit op onze dubbelzinnige houding tegenover technologie. Technologie als tussenpersoon tussen mensen, als algoritme dat onze communicatie vormt en vervormt.

Op welke manier blijft de mens aanwezig en verantwoordelijk in een digitaal landschap? Vertrouwen we teveel of niet voldoende op elektronische informatiestromen? Horen we elkaar nog? Komt uit de digitale schoot een nieuwe beschaving en manier van met elkaar omgaan voort?

Trappeniers werkt voor deze voorstelling samen met de Sloveense muzikant/componist Gasper Piano, die focust op frequenties, feedback en elektronica.

Meer info

Kevin Trappeniers

project details

In residentie Observatory

De minimale installatie Observatory van Kevin Trappeniers is een ‘stil object’ dat als openbare schuilplaats de lokale gemeenschap, voorbijgangers en bezoekers uitnodigt om na te denken over de precaire relatie tussen mens en omgeving. Op het Moleneiland, een klein door water omgeven schiereiland in de rivier de Leie in Harelbeke (BE), stelt een geodetische koepel in de openbare ruimte een herontworpen stadslandschap in vraag.

Historisch gezien wordt de koepel als vorm vaak gezien in christelijke en Perzische architectuur, omdat het de mystieke ervaring zou versterken. De geodetische koepel, een lichte maar opmerkelijk sterke structuur die bestaat uit een netwerk van onderling verbonden driehoeken, werd voor het eerst ontworpen door Walther Bauersfeld als onderdeel van een planetarium. Buckminster Fuller maakte de geodetische koepel populair en gebruikte deze voor industriële gebouwen en tentoonstellingsruimtes. Tegenwoordig wordt de structuur gemakkelijk gebruikt als tijdelijk object tijdens openbare evenementen en voor glamping, maar ook als bescherming tegen het weer voor botanische tuinen, gesloten ecosystemen, kassen en zelfs een toekomstige wens voor koepelsteden. Observatory is een spel op al deze functionaliteiten.

De bezoeker kan deze plaats van retraite betreden en zich terugtrekken uit de omgeving terwijl hij er middenin zit. “Observatorium” omarmt je terwijl je op een bankje zit en het landschap observeert als door een lens.

Binnen gaan minimale architectonische elementen in dialoog met het omringende landschap. Een laagwaterbassin omsluit de bezoeker in de koepel. Het is in het geval van Harelbeke een echo van het schiereiland Moleneiland en de stuw, en in een verbrede reikwijdte verwijzend naar continentale landmassa’s gescheiden door watervlakten.

Regenwater kan door de koepel sijpelen en in het overvolle bassin vallen, overlopend. Daarentegen, wanneer de regen uitblijft, verschijnt een droog landschap, dat een dorre indruk achterlaat bij gebrek aan water. Het is een reflectie op de wereldwijde ecologische impact van de mens op water en water op de mens, subtiel verkend op lokale bodem. Tijdens het land art festival zijn de materialen van de koepels onderhevig aan de elementen.

Gedeeltelijk geïsoleerd van en ook in het landschap, stelt deze installatie onze verbinding met onze natuurlijke en geconstrueerde dagelijkse omgeving in vraag. Hoe zorgzaam zijn we nog met onze aandacht in een landschap van kunstmatige ingrepen? Hoe modelleren we onze natuurlijke en stedelijke landschappen en hoe vormen ze ons? Het is een symbolische ruimte tussen stad en natuur op zoek naar rust.

 

Dramaturge Elisa Demarré schreef:

– een tekst die in dialoog gaat met dit werk. Lees de dialoogtekst hier: ‘Observatory in dialoog’

– een essay naar aanleiding van het werk.   Lees het essay hier: ‘Observatory: La Réalité Filtrée’

 

project details

In residentie Field of View

Field of view is een voorstelling over het innemen van tegengestelde perspectieven, polarisatie, en de mogelijkheid tot het aanvaarden of verzoenen ervan. Waar ligt de imperfectie van onze verbindingen – waar ondergraven ze zich? Kunnen we cohesie versterken in plaats van aan te vallen? En is dat wenselijk, of is die imperfectie onze kracht?

project details

In residentie Present

PRESENT is een reeks van minimale in situ interventies als artistieke visuele commentaren die de verbeelding activeren, gebaseerd op de wereld en geënt op de stad. Present stelt zichzelf tot doel hernieuwde lagen van identiteit toe te kennen aan vertrouwde ruimtes. Het is een zachte oproep om ons bewust te blijven van de ruimtes die we als gemeenschap en als individu bewonen, alsook een zorgzaam geschenk om gekende realiteiten in een nieuw licht te plaatsen. Present wordt gedocumenteerd, maar kan evengoed worden ontdekt door omzwervingen. Het biedt de gelegenheid om even stil te staan, en de drang naar voortdurende beweeglijkheid te weerstaan. Een moment van stilte in het lawaai van hedendaags leven.

Meer info

Wild at Heart

project details

In residentie Beyond the Black Box – Antwerpen 2023

Van 11 tot 14 mei strijkt Beyond the Black Box voor de tweede keer neer in Antwerpen! Het festival nodigt makers én publiek uit om te experimenteren met vorm, ruimte en tijd. Het daagt je uit om anders te komen kijken. Laat je verrassen door werk op onverwachte plekken of momenten, vergeet die set van overtuigingen en kom met open blik ondervinden wat kunst nóg kan zijn.

11.05 | FLEUR KHANI | Halleluja

Monty | 20u30 | première

Halleluja is een vreugdevol jubelfeest dat zich afspeelt in een post-apocalyptische setting. Vier spelers en een lokaal geworven koor van 28 mensen bejubelen de vrijheid van alles kwijt te zijn. Zo verwerken ze hun verlies en laten ze hun angsten los in een ‘vreugdeweg’ van uiteenlopende culturele en muzikale stijlen: Oosterse en Gregoriaanse gezangen, trance-oefeningen, vreugdekreten, dierengeluiden, drums en elektronische soundscapes. Halleluja gaat op zoek naar wat ons verbindt en wat er te vieren valt. Het claimt de vreugde als zone van vrijheid. Het jubelt als verzet tegen de angst en geniet van de vreugde van de opluchting, het samenzijn en het lichamelijk en sensorieel genot. Halleluja is een utopische artistieke beweging die van stad tot stad trekt.

Concept: Fleur Khani // Van en met: Fleur Khani, Benjamin Vandewalle, Marios Bellas, Carolina Maciel de França en lokale zangers // Dramaturgie: Sarah LeoStyliste: Jon Boy // Techniek: Arne Claes en Bert Demeulenaere // Met dank aan: Aurelie di Marino // Productie: d e t h e a t e r m a k e r // Coproductie: Perpodium // partners LOD, VIERNULVIER, Monty, 30CC, Concertgebouw Brugge en C-TAKT // In samenwerking met: c o r s o // spreiding Vincent Company // Foto: Jeanne Coppens // Met de steun van: De Vlaamse Overheid en de Tax Shelter van de Belgische Federale Overheid

11, 13 & 14.05 | HUSEYIN UMAYSIZ | Davul

Monty | première

Huseyin Umaysiz benadert het universum als een levend organisme waarin elk object, substantie en levend wezen een trillingsfrequentie heeft. Zo gaat ieder van ons bewust of onbewust fysiek in dialoog met de wereld waarin we leven. Om de universele frequenties zichtbaar, hoorbaar en voelbaar te maken, kiest Umaysiz voor de davul – een organisch percussie-instrument uit Turkije – als performer. Davul onderzoekt hoe de trillingen het bewustzijn van ons mens-zijn verandert aan de hand van trommel, stem, lichaam en beeld in een poging onze acties en communicatie als sociaal wezen te begrijpen. Te midden van een installatie van Christophe De Boeck wordt communicatie heruitgevonden en gaat Umaysiz in discussie met het verleden.

Concept, Regie & Performance: Huseyin Umaysiz // Scenografie & Geluid: Christoph De Boeck // Dramaturgie: Mesut Arslan // Artistiek advies: Christina Flick // Productie: Platform 0090 // Coproductie: C-Takt, Dommelhof Neerpelt, SOAP Maastricht

11 tem 14.05 | BART LODEWIJKS | Statement

Monty & wpZimmer

Sinds 2001 werkt Bart Lodewijks aan grootschalige, lineaire krijttekeningen in openbare en particuliere ruimtes. Hij tekent met krijt op muren, huizen, kerken, ziekenhuizen en wegen in steden en dorpen, maanden- of jarenlang, en schrijft over het proces en de mensen die hij tijdens het tekenen ontmoet.

De tekening kent allerlei stops en onderbrekingen, verschuift, verbindt plaatsen, slaat plaatsen over. En ze eindigt nooit. De tekening bestaat uit lange rechte lijnen die vaak niet in hun geheel zichtbaar zijn omdat ze een hoek omgaan, een aantal straten verder lopen of door de regen worden uitgewist. De lijnen zijn recht omdat dit de kortst mogelijke verbinding is tussen twee punten, vergelijkbaar met een voetstap.

11 tem 14.05 | MÜGE YILMAZ | The Water, The Soil, The Jungle

Monty & wpZimmer

In haar werk onderzoekt Müge Yilmaz de paradoxen rond het concept bescherming met focus op gemeenschap, overleven en geloof (faith).

Via performances, foto’s en installaties creëert ze immersieve omgevingen geïnspireerd door feministische science-fiction. Volgens het concept van drie ecologieën voor het observeren van de mentale (subjectieve), maatschappelijke en ecologische ontwikkelingen in een parallelle methode, gebruikt ze deze media als instrumenten voor het visualiseren van mogelijke toekomsten.

Met bescherming als gemeenschappelijke noemer creëert haar onderzoek speculaties over behoud en schaarste. Ze zoekt voortdurend naar triggerpoints in de vorm van visuele manifestaties die onbewuste reacties en reflexen uitlokken.

12.05 | Sophie Guisset | Vanilla

wpZimmer | 20u | première

Vanilla is een onderzoek van Sophie Guisset dat de mogelijkheden van seksueel genot onderzoekt en normativiteit in seksuele praktijken en hoe normen de taal eromheen doordringen in twijfel trekt. Door de persoonlijke en imaginaire verhalen van seksuele ontmoetingen die als ‘extreem’ of niet normatief worden beschouwd te delen op een persoonlijke en kwetsbare manier, wil Sophie de aandacht, het respect en de speelsheid ervan benadrukken.

Een ander soort genot dat Sophie wil onderzoeken is het genot van voedsel, meer bepaald de zintuiglijke ervaring van het maken en eten ervan. Tijdens het proces zullen de performers zich afvragen hoe het recept van een béarnaise saus en de aandacht die het vraagt ons iets kan leren over seks en respect.

Concept, performance: Sophie Guisset // Artistic collaboration, performance: Enis Turan // Artistic collaboration, performance, stage design: Cee Füllemann // Dramaturgy and artistic advise: Lisa Vereertbrugghen // Light design: Emilio Coredero Checa // Sound design: Diana Dobrescu // Text adviser: Melanie Jame Wolf // External eye: Fanny Brouyaux // Production: Lara Joy Bues // A production by Sophie Guisset // Research supported by Fonds Darstellende Künste with funds from the Federal Government Commissioner for Culture and Media within the program NEUSTART KULTUR // Creation supported by the Senate Department for Culture and Europe, Flemish Authorities (BE) // Coproduced by: WpZimmer, Kunstencentrum Viernulvier, Charleroi Danse. // Thank you to Helga Baert, Matthieu Goeury, Marieke De Munck // Photos: Sophie’ s portrait made by Janine Kuehn

12.05 | CAROLINA MENDONCA & CATALINA INSIGNARES | Useless Land

wpZimmer | 23u | sleepover

De nacht biedt ons enkele uren om te treuzelen en te luisteren. Een behoefte om te vertrouwen op de tijdelijke gemeenschap van mensen waarmee we slapen. Een waaktoestand waarin we samen kunnen zijn in onenigheid, met onze verschillende talen en dromen, in een toestand tussen alertheid en slaap.

We nodigen het publiek uit om de nacht met ons door te brengen, liggend en luisterend. De teksten worden door Catalina Insignares en Carolina Mendonça voorgelezen tot het ochtendgloren. De nacht geeft ons de tijd om te verteren via onze monden en oren. Een eiland van zachte oppervlakte, een verbinding met een collectief terrein, een ruimte waar slapen een manier is om de wereld te begrijpen.

12.05 | KEVIN TRAPPENIERS | Present

wpZimmer | 17u – 20u doorlopend

PRESENT is een reeks van minimale in situ interventies als artistieke visuele commentaren die de verbeelding activeren, gebaseerd op de wereld en geënt op de stad. Present stelt zichzelf tot doel hernieuwde lagen van identiteit toe te kennen aan vertrouwde ruimtes. Het is een zachte oproep om ons bewust te blijven van de ruimtes die we als gemeenschap en als individu bewonen, alsook een zorgzaam geschenk om gekende realiteiten in een nieuw licht te plaatsen. Present wordt gedocumenteerd, maar kan evengoed worden ontdekt door omzwervingen. Het biedt de gelegenheid om even stil te staan, en de drang naar voortdurende beweeglijkheid te weerstaan. Een moment van stilte in het lawaai van hedendaags leven.

13.05 | IRA BRAND / FRASCATI PRODUCTIES | Commitment Phobe

Monty | 20u30

Een ode aan twijfel. Weet waar je staat.Weet wat je denkt.Weet wat je wilt.Neem een standpunt in. 

Maar wat als een eenduidig standpunt niet langer houdbaar is in een wereld die eindeloos verandert?

Commitment Phobe is een onderzoek naar twijfel in een samenleving die waarde hecht aan zekerheid. Met een live experiment onderzoekt Ira Brand, samen met performer Tiana Hemlock-Yensen, wat het betekent om niet te weten, niet te kiezen en in beweging te blijven. 

Hoe kunnen we twijfel opvatten als kracht, in plaats van machteloosheid? Wat betekent het om géén standpunt in te nemen als politieke keuze? Commitment Phobe is een verkenning van de ruimte tussen ja en nee. Een ode aan twijfel.

Created and written by Ira Brand // Performed by Ira Brand and Tiana Hemlock-Yensen // Scenography and light design Paul Boereboom // Dramaturgy Marta KeilFinal direction Abigail Conway // Campaign image Lisa Schamlé // Production Frascati Producties // Co-production wpZimmer, C-Takt, Festival Cement, The Yard Theatre // With support of Stichting Ammodo

13.05 | VIVA LOS DJ’S | Album release

Monty | 22u – 23u + afterparty

Begin 2023 lanceerde Viva Los DJ’s hun debuutalbum: New Year New Me. Dit album stelden ze vol trots voor tijdens twee exclusieve album release shows in Antwerpen en Gent. Nu, enkele maanden later, staan de jongens te springen om de deluxe, bonus track versie van hun gelauwerde album voor te stellen, met nieuwe titel Same Year Same Me. Verwacht een popshow die je stoutste dromen overtreft. Én een grote verrassing die je het gevoel zal geven in een live music video te zitten…

14.05 | ANNA SCHLOOZ & DE REFUGE | De Middagactiviteit

Monty | 14u – 15u, 16u -17u

Heb jij je wel eens afgevraagd wie er naast jou woont? Wie er elke dag door je straat wandelt? En wat hun dromen voor de toekomst zijn?

Anna Schlooz trok met die vragen naar een verzorgingscentrum vlakbij haar huis. Samen met de ouderen fantaseerde ze over de toekomst en het verleden. Zo ontstond er een samenwerking waarin kunst en zorg met elkaar versmelten.

Vanuit deze ervaring maakten ze een bordspel. Via het spel ontmoet je onder andere Luus, de eerste vrouwelijke architect, Rachel, de 100-jarige enthousiasteling, en Anna, de jonge kunstenaar. Gooi met de dobbelsteen, verplaats de kip op het spelbord, en fantaseer ondertussen samen over de toekomst!

14.05 | HANAFUBUKI | Archipelago

Monty | 14u – 17u doorlopend

Wist je dat je omringd wordt door een verzameling aan dingen?  Vind je ze bijzonder? Gooi je ze weg? Vergeet je ze dan? Kan je ze terugvinden en bewaren?

In Archipelago bouwen we samen een nieuwe plek voor die grote verzameling aan dingen. Een ruwe spons, een blauwe fles, een ronde stok, een zachte steen en dan een paars doek.

Sjouw, balanceer, kijk en herontdek de dingen. Een landschap van ruw, blauw, rond, zacht en glanzend. Archipelago is een eilandengroep waarop je je verbeelding vorm geeft.

In Archipelago nodigt Hanafubuki het publiek uit in kleine groepjes aan eilandvormige tafels. Als landschapsarchitecten bouwt het publiek met een reeks objecten. Hiervoor verzamelde en sorteerde Hanafubuki voorwerpen waar we niet veel waarde aan hechten, weggooien of vergeten. Archipelago is een meditatieve en speelse herontdekking van alledaagse dingen. Een participatieve en verbindende installatie voor iedereen vanaf 5 jaar.

Een project van: Hanafubuki vzw // Concept en creatie: Hanne Holvoet, Samuel Baidoo, Sari Veroustraete // Gidsen: Samuel Baidoo, Sari Veroustraete, Lies Vandeburie, Jonas De Bruyn, Laurent Delom de Mézerac // Muziek: Lies Vandeburie, Jonas De Bruyn, Sari Veroustraete // Technische ondersteuning: Studio Bonne // Productie & zakelijke coördinatie: Marie Luyten // Spreiding: Vincent Company // Met de steun van: STORMOPKOMST // In samenwerking met: c o r s o , Blikfabriek, Rataplan // Met dank aan: Yoeri Hosti 

project details