C-TAKT#3 – Dag 4 – Nico Boon – Dagmar Dachauer – Richard Wiesner – Lieke Benders
25.07.2019
C-TAKT#3 – Dag 4: programma – 16 september
Nico Boon – Komt op/Gaat af
16 september 2019
20u15 C-mine
Kan men de drijfveren van andere mensen begrijpen? Valt een leven überhaupt te reconstrueren? Of tasten we in het duister als we iets over andere mensen willen weten? Komt Op / Gaat af is een queeste naar de grenzen van (het vertellen van) een verhaal.
In 2002 vond Nico Boon op een rommelmarkt een boek met twee beklijvende foto’s. Aan het einde van de Tweede Wereldoorlog dekt een vrouw in een huiskamer haar twee vermoorde kinderen toe. Een Noord-Koreaanse soldaat bekijkt het afgehakte hoofd van een vijandige soldaat. Beide foto’s leggen momenten vast die moeilijk met woorden te beschrijven vallen en werden genomen door fotografe Margaret Bourke-White.
Deze foto’s vormen het vertrekpunt van Komt Op/Gaat Af. Wat is het verhaal achter de beelden? Hoe komt het dat de fotografe zo’n gruwel vastlegt? De zoektocht naar het leven van Bourke-White zet Boon op het spoor van een groter verhaal waarin verschillende levens met elkaar verweven worden. Op die manier maakt Boon een collage die iets essentieels zegt over wat het betekent om mens te zijn in de 21ste eeuw. Voor het eerst sinds lang staat hij zelf op de scène en ontdekt hij als speler de mogelijkheden van zijn eigen teksten.
concept en spel Nico Boon
dramaturgie Roos Euwe
eindregie/coaching Willem de Wolf
scenografie Joris Perdieus
techniek David De Joode
Dagmar Dachauer – The Feline Project
16 september 2019
21u20 C-mine
Katten zijn de koningen van het internet. Een eindeloze stroom aan afbeeldingen en video’s, memes, vines en gifs, creëren de meest bekeken inhoud online – populairder dan zelfs porno. Digitale katten en robopets vullen een leegte met behulp van technologie. Waarom zijn we zo gefascineerd door deze gedomesticeerde katachtigen? Wat beloven deze binaire wezens?
In haar nieuwe samenwerking met videokunstenaar Kilian Immervoll, creëert Dagmar Dachauer een interactie tussen dit welbekende huisdier, de mens en de robot. Ze confronteert het organische lichaam in de digitale ruimte, terwijl ze door verschillende hybride toestanden glijdt met een hypergedetailleerde en uiterst precieze bewegingstaal. De voorstelling zweeft tussen humor en de uncanny valley, het wilde en het gedomesticeerde,het mystieke en het postmoderne – waardoor we nooit helemaal zeker zijn van waar we juist naar kijken.
Dachauer zoomt in op de veranderende relatie tussen menselijke en niet-menselijke wezens. Immervoll deelt het podium met haar. Geluidskunstenaar Manuel Riegler maakt de soundscape. Het resultaat is een fantasmagorische show, waarin dans, video, performance,geluid en livemuziek elkaar afwisselen.
Richard Wiesner – 28
16 september
Doorlopend op C-mine plein
Richard Wiesner, die we zouden kunnen omschrijven als een post-conceptuele beeldhouwer, is vooral geïnteresseerd in verbleekte en rottende objecten en symbolen die de werkelijke staat van ons heden tonen en bepalen.
Wiesner’s recente project, laconiek genaamd “28” volgens het aantal staten van de Europese Unie, bouwt voort op de essentie van veel van zijn eerdere werken: de lege hoogmoedigheid en absurditeit van de symbolen van ons gemeenschappelijk bestaan. Een eenvoudige installatie die met zijn geometrische raster lijkt op een moderne militaire begraafplaats, presenteert zonder enige bijschriften de tekst van alle 28 hymnes van EU-landen, allemaal vertaald in de taal van de huidige installatielocatie. De resulterende Babylonische spraakverwarring trekt ons ergens in de Middeleeuwen of de Romantiek: zonder zelfs maar te weten wiens volkslied het is, kunnen we ofwel vieringen van het mooiste land lezen of overdreven gebaren naar de omringende landen. Die 28 lofzangen herinneren ons er dus nog steeds aan dat onze individuele nationale geschiedenis veel ouder is en veel bloed, haat en grieven bevatten over de naties.
Wiesner transponeert daarom de huidige Europese situatie twee eeuwen achterlijk en laat de oorspronkelijke dromen, ambities en ambities van individuele Europese landen spreken over tijden, waarin de concepten land, taal en romantische schoonheid zich juist in dramatische omstandigheden hebben gevormd. Hoe kunnen we op zo’n basis een zinvolle multi-staat bouwen met een coherent programma en retoriek? Is de installatie van Wiesner een waarschuwing voor 19e-eeuwse geesten die nog steeds ons onvermijdelijk nationalistische onderbewustzijn beheersen? Of, integendeel, is het een minimalistisch kerkhof van de naties, die in de 21ste eeuw onvermijdelijk worden ondermijnd door de voortschrijdende globalisering en migratie? Wat betekenen al die oude woorden vandaag? Dat is wat iedereen zelf moet beantwoorden.
Lieke Benders – STIL.de mini-expo
16 september
Doorlopend te bezoeken tussen 19u30 & 21u30
C-mine Compressorenhal
Ontdek het STIL.project van Hoge Fronten/Lieke Benders. Vier jaar lang onderzoekt theatermaker Lieke Benders de stilte in al haar verschijningsvormen. Vanuit STIL.het lab in Klooster Wittem onderzoekt zij sinds 2017 samen met haar team het belang van stilte en stilstaan in een steeds roerigere maatschappij. Deze bevindingen ontwikkelen zich in performances en installaties die te zien zijn op diverse podia en festivals in Nederland en België. Het STIL.project groeit uit tot één groot finale museum in 2020.
STIL.de mini-expo biedt een overzicht van het STIL.project tot nu toe. Zo is er bijvoorbeeld een levensgrote stolp waarin je een wandeling maakt door de natuur, terwijl je zit, en kun je luisteren naar de bijzondere verzameling stiltes van de stiltecomponist.