Biografie
Rita Hoofwijk is een Nederlands kunstenaar. De aanleiding voor haar werk komt telkens voort uit een specifieke locatie of context. Het werk zelf materialiseert zich in verschillende vormen, van ruimtelijke interventies en installaties tot audio, tekst. Het verkent de mogelijkheden van de omgevingen waarin het zich bevindt, dan wel mentaal, dan wel fysiek en lijkt te vragen om een heroverweging van een (eerste) observatie. Wat ontstaat is een verzameling aan werk van verschillende vorm en schaal, dat soms maar één keer kan plaatsvinden en een andere keer enkel bestaat in de herhaling.
Meer info
Foto: Rita Hoofwijk
In residentie facing faces
06.03.2017 – 11.03.2017
facing faces is een installatie die mensen laat kijken naar mensen. Deze performatieve installatie is een voorstel tot nadenken over hoe we mekaar bekijken en aanschouwen. Rita Hoofwijk stelt met deze installatie de vraag wat er gebeurt in onze gedachten wanneer we dagelijks de mensen om ons heen in de ogen kijken. Als een analoge film wordt een rol met portretten door Rita Hoofwijk voor hun ogen afgedraaid. Ieder gezicht draagt een titel die vertelt hoe deze persoon gezien is. Die beschrijving kleurt de blik, blijft onvolledig, biedt een kader aan de kijker en stelt de vraag: “Hoe zie je zelf?”. Het gaat er om dat we samen opnieuw langer en intensiever kijken.
In residentie Finisterre
12.07.2019 – 12.07.2019
Finisterre is een installatie van kunstenaar Rita Hoofwijk. Het werk was onderdeel van het Over Het IJ Festival 2019 en was van 5 t/m 14 juli j.l. te bezoeken aan de IJkade op de NDSM-werf in Amsterdam.
Kaap Finisterre ligt in Spanje, aan zee. De Romeinen dachten dat de aarde daar ophield. In de kosmologie bestaat er een term die de grens beschrijft tot waar onze waarneming reikt, de ‘gebeurtenissenhorizon’. Het is onmogelijk om daar voorbij te kijken. De installatie Finisterre bevindt zich aan de waterkant. Hier worden mogelijke gebeurtenissen achter de horizon verkend.
Theaterkrant: ‘Finisterre overvalt je met de schoonheid van het alledaagse en dwingt je te vertrouwen op iets wat aanvankelijk angst inboezemt. Het voelt werkelijk alsof je dat water en die stad nog nooit eerder hebt gezien, en de suffige skyline van Amsterdam is ineens magistraal.’
In residentie Jean
01.01.2022 – 01.01.2022
Jean is te vinden in de trein op het traject tussen Brussel-Amsterdam-Brussel en te bezoeken via de mobiele telefoon van de reiziger. Het is gebaseerd op een manifest van kunstenaar Jean Tinguely, waarin hij oproept onze horloges weg te gooien, de minuten en uren naast ons neer te leggen.
Met Jean doet kunstenaar Rita Hoofwijk een voorstel voor een mogelijk nieuw uurwerk. Niet de kloktijd, maar de waarneming en ervaring van het constante bewegen staan centraal: de beweging van de trein zelf; van het lichaam; van de in en uitstappende medereizigers; van het landschap buiten, de veranderende seizoenen. Jean nodigt uit tot het verliezen van elk tijdsbesef, maar focust des temeer op de tijdbeleving.
Het werk van kunstenaar Rita Hoofwijk (NL) vertrekt steeds vanuit een specifieke locatie of context. De aanleiding voor haar werk komt telkens voort uit een specifieke locatie of context. Het verkent de mogelijkheden van de omgevingen waarin het zich bevindt, dan wel mentaal, dan wel fysiek en lijkt te vragen om een heroverweging van een (eerste) observatie. Het werk materialiseert zich in verschillende vormen, van ruimtelijke interventies en installaties tot audio, tekst. Hoofwijk is als kunstenaar verbonden aan SoAP Maastricht. In 2021 is haar werk onder meer te zien in De Brakke Grond, KANAL Centre Pompidou en tijdens Oerol Festival.