Geert Belpaeme

Biografie

Geert Belpaeme is theatermaker en speler. Hij studeerde in 2010 af aan de opleiding drama van KASK / School of Arts in Gent waar hij sindsdien ook docent en onderzoeker is.

Tussen 2010 en 2020 maakte hij samen met Mats Van Herreweghe en een wisselende groep medemakers onder de collectieve naam l’hommmm voorstellingen die balanceren tussen theater, performance, dans en filosofisch experiment. Het werk van l’hommmm wordt gekenmerkt door een speelsheid en abstractie die vanuit een ongeremde verbeelding vertrekt. In elke voorstelling probeert l’hommmm een nieuwe taal te creëren, een nieuwe manier om betekenis te vormen en met een publiek te communiceren.

Tussen 2015 en 2018 werkte Geert samen met Bosse Provoost, Kobe Chielens en Lieselotte De Keyser onder de collectieve naam de polen aan de voorstellingen Herberg en The Act of Dying.

Daarnaast werkte hij als speler, coach en dramaturg samen met Bosse Provoost, Alexia Leysen, Alexander Vantournhout & Bauke Lievens, Circus Katoen, duo André-Leo, Julian Hetzel…

De materialiteit van de vertelling, de impulsieve verbeelding van de speler en de zoektocht naar een niet-lineaire dramaturgie, zijn terugkerende thema’s in Geert’s praktijk als speler en als maker. Zijn artistieke taal, die soms doet denken aan een abstracte en minimalistische vorm van clownerie, combineert speelsheid met filosofische strengheid in voorstellingen die de overheersende narratieven van onze tijd willen uitdagen.

Meer info:

Geert Belpaeme

Foto: Yvan Mahieu

In residentie Please (don’t) let me be (mis)understood

Met Please (don’t) let me be (mis)understood bevraagt Geert Belpaeme de figuur van de clown. Hedendaagse clownerie wordt veelal gereduceerd tot een spel met versteende vormen en figuren met een bijpassende psychologie. Een typisch voorbeeld is de tragiek van de huilende clown, als melancholische fêtering van de falende mens. Nochtans is clownerie, net als het theater, een performatieve praktijk met een potentieel om bestaande verhoudingen in vraag te stellen.

Geert Belpaeme wil in Please (don’t) let me be (mis)understood terug naar de kern van clownerie. Het wordt een choreografische deconstructie van de figuur van de clown met de bedoeling opnieuw dit rijke potentieel te verkennen. Hij gebruikt clownerie om nieuwe definities te onderzoeken van wat het betekent om mens te zijn: hoe kunnen we een minder agressieve positie innemen te midden van andere organismen, levende systemen, ecosystemen en objecten?

Maar hoe onderzoek je dat in het theater, een plek die net gedefinieerd wordt door de menselijke blik? Hoe kun je niet-menselijke verhoudingen met een menselijk lichaam performen? Geert Belpaeme gelooft dat de clownspraktijk, met haar inherente openheid ten opzichte van ruimtes, objecten, relaties… net daar een opening in biedt.

project details