Biografie
Ira is een kunstenaar, schrijver, performance-maker, en curator. Ze studeerde in 2007 af aan het Dartington College of Arts, en voltooide in 2019 de DAS Theatre Masters in Amsterdam, waar ze nu gevestigd is. Ze maakt live, interdisciplinaire voorstellingen: solo podiumvoorstellingen, een-op-een stukken, duetten, of participatief werk. Ze gebruikt persoonlijke uitgangspunten om te spreken over bredere sociale, politieke en formele kwesties. Een actuele thematische focus is macht en hoe die wordt gevoeld en uitgeoefend – specifiek via taal, gender en verlangen. De relatie met het publiek staat centraal in al haar werk, en ze maakt gebruik van tekst, video, auto/biografie, gevonden materiaal, onderzoeks- en interviewprocessen, en fysieke praktijken. Ze heeft interesse in het bereiken van bepaalde toestanden in het lichaam, in de losheid en de explicietheid die veroorzaakt worden door uitputting of obstakel of een gebrek aan controle.
Ira’s werk is zowel vertoond geweest doorheen het Verenigd Koninkrijk alsook internationaal: in Malavoadora Porto, Matadero Madrid, Kanagawa Arts Theatre Yokohama, Hessisches Landestheater Marburg, Studiobühne Köln, Frascati Amsterdam, Monty Kultuurfaktorij Antwerpen, The Basement Auckland, en Abrons Arts Centre New York. Ze is ook één van de co-directeurs van Forest Fringe, een bekroond kunstenaarscollectief waarmee ze als kunstenaar en curator projecten heeft uitgevoerd in Edinburgh, Londen, Hong Kong, Auckland, Lissabon, Kanazawa, en Salvador da Bahia.
Meer info
Ira Brand
Foto: Lisa Maantjens
In residentie Commitment Phobe
01.01.2022 – 01.01.2022
Commitment Phobe is een project over twijfel, ambiguïteit en het (niet) innemen van een standpunt door Ira Brand. Ira’s onderzoek begint met het ervaren van zichzelf als een ‘persoon van twijfel’ in een wereld die voornamelijk zekerheid lijkt te waarderen. Ze probeert te begrijpen wat er aan de basis ligt van culturele en sociale waarden van duidelijkheid, zekerheid en consistentie – manieren die ons geleerd worden dat het de moeite waard en begrijpelijk is voor een persoon om te zijn. En om te onderzoeken hoe we met nuance kunnen bewegen in een tijd waarin ons gevraagd wordt om sterke, binaire, persoonlijke en politieke standpunten in te nemen over – bijna alles.
Hoe kunnen we twijfel opvatten als een instrument? Hoe kunnen we in nuance en ambiguïteit blijven, zonder dat dit onmachtig, passief of apathisch is? Wat zijn de risico’s van wel of geen standpunt innemen? Het werk hoopt een voorstel te doen voor het omarmen van twijfel, voor het in beweging blijven, en voor het bewonen van grijze gebieden – als noodzakelijkheden voor de omgang met elkaar, en voor een vreugdevol, vitaal leven.