Biografie
Nick Steur is een Nederlandse performance/beeldend kunstenaar die werkt met materialen als steen, zand, staal en water. Hij studeerde in 2011 af aan de Theateracademie in Maastricht. Steur won onder andere het ‘Laureate Young Theatre’ op het TAZ-festival in België en de ‘Scotsman Fringe First’ (best new writing) aan de Edinburgh Fringe in het Verenigd Koninkrijk. Hij werkte samen met artiesten als Merlijn Twaalfhoven en Erik Kaiel. Gerenommeerde instituten zoals Middelheimmuseum Antwerpen, Kaaitheater Brussel en internationale festivals nodigen hem uit om via zijn werk het hier en nu te kunnen ervaren en de dingen die we voor lief nemen in een ander daglicht te stellen.
Momenteel wordt hij ondersteund door SoAP, Workspace Brussels en het Nederlands Fonds voor Podiumkunsten.
Meer info
Foto: Alastair Bett
In residentie Open Stone
01.01.2017 – 01.01.2017
Nick is van mening dat er niets concreet is. Alles in, en om ons heen is altijd in beweging. Zelfs als het langer duurt dan een mensenleven. Het handmatig langzaam splijten van een rots is zowel een auditieve als visuele ervaring.
In residentie Drop Sculptures
01.01.2017 – 01.01.2017
“Ik moet mezelf een paar dagen opsluiten om op locatie een nieuwe ‘Drop sculpture’ te maken. Het is belangrijk om geen bedacht concept te hebben, anders dan om iets te laten vallen of druppelen. Deze methode schept ruimte voor mij om de subtiele kwaliteiten van een kamer te ontdekken “. Steur creëert kunstinstallaties voor een gebouw en zijn gebruikers. De zachte, maar krachtige kwaliteit van een druppel kan meestal worden ervaren als deze valt, continu. Een Drop-sculptuur is een locatie-geïntegreerde installatie die de mogelijkheid biedt om de waarnemer terug naar het heden te brengen en (een specifieke) ruimte en tijd te herwaarderen.
In residentie We Do Matter
14.11.2019 – 14.11.2019
We Do Matter is een samenwerking van beeldend kunstenaar Matea Bakula en kunstenaar/performer Nick Steur. Het werk bestaat uit een performance en een installatie. We Do Matter gaat in première tijdens Playground 2019, 14 t/m 17 november in STUK, Leuven (BE).
Nick Steur: “Het idee om samen te werken met Matea kwam voort uit de vraag: wat als we het materiaal waar we vaak mee werken en onoverkomelijk aan gehecht zijn (chemisch polyurethaan en onbewerkt steen), samenvoegen? Wat als ‘onze’ materialen die elkaar vanuit zichzelf niet snel zouden vinden, samenkomen? Kan deze materie ondanks hun enorme verschillen, op moleculair niveau zich toch in elkaar vastbijten? En andersom ook… als ik een steen splijt, zijn het dan twee nieuwe stenen of twee helften?”
Matea Bakula: “Wij brengen twee tegenovergestelde werelden bij elkaar. Nick spreekt de taal van het natuurlijke. Hij begrijpt stenen en zwaartekracht en past man-made ingrepen toe zoals het boren in en splijten van de steen. Daarentegen begrijp ik de taal van de chemische materialen en zie de ogenschijnlijke verwantschap met natuurlijke grondstoffen. Er ontstaat iets merkwaardigs op het moment dat wij onze talen samen laten vloeien, de synergetische werking tussen de taal en de materie.”
In residentie IMPACT
23.10.2020 – 23.10.2020
Nick Steur raakte geïnspireerd door getuige te zijn van een meteoor in de woestijn en begon een onderzoek naar de impact van een inslag. Een appel die ineens uit een boom valt en voor je voeten terecht komt, een pandemie, de meteoor die de dinosauriërs deed uitsterven; er zijn gebeurtenissen die niet te voorzien zijn. Met het (letterlijke) loslaten van een enorm gewicht wordt de aandacht gericht op dit onvermijdelijk onverwachte, dat ons achterlaat met een indruk. De vraag is welke.
Zowel de voorbereiding van de inslag, het vallen van de steen, als de steen die permanent blijft liggen, zijn deel van het werk.
“He understands something that many around him can no longer see. He inspires, explains with two hands what this world is all about. He redefines the concepts: balance, feeling, aesthetics, silence, solidarity, harmony.” (Stijn Dierckx, De Morgen)
Nick Steur (NL) is een kunstenaar die met onbewerkte materialen werkt, waarbij steen zijn favoriete medium is. Hoewel velen hem zien als een beeldend kunstenaar, houdt Steur van het ‘live’ aspect van performance: “I think it’s important that spectators become aware of the present, and their own presence in it.”
In plaats van grootse gebaren of symboliek, lijken zijn acties voornamelijk functioneel; staal verbinden, een rotsblok verplaatsen of een druppel water opvangen… Door vaardigheid en intense focus is hij in staat om een innerlijke dialoog opnieuw te verbinden met een externe realiteit. Deze holistische benadering slaagt erin om subtiele veranderingen in tijd en ruimte, en misschien ook bij mensen, te communiceren.
“This is Rothko to me, so comforting, so beautiful, so purified.” (David Van Reybrouck)
Sinds hij in 2011 afstudeerde aan het Instituut voor Podiumkunsten in Maastricht is Nick Steur uitgenodigd door tal van musea en internationale kunstenfestivals en heeft hij verschillende prijzen gewonnen. Momenteel verblijft hij in Brussel en wordt hij ondersteund door Stichting SoAP, IN SITU, Workspace Brussels, C-TAKT en het Performing Arts Fund in Nederland.