Biografie
Raphael De Cock is een multi-instrumentalist en zanger van traditionele zangstijlen en hij is betrokken bij verschillende Belgische en internationale muziekprojecten. Hij geeft ook regelmatig workshops en cursussen. Raphael ontdekte de uilleann-pijpen in 1989 via een radio-uitzending met Liam O Flynn. In 1991 vormde hij een Iers duo met Sacha Van Loo genaamd Cú Chullainn, dat later het trio Crónán werd met Greet Garriau (Fluxus, Lupa Luna). In die tijd ontdekte Raphael ook Tuvan-keelzang. Zijn keelzangworkshop op de folk-summerschool van Gooik in 1998 leidde tot het nieuwe sextet Keukkojoen. Deze groep richtte zich voornamelijk op vocale tradities uit Europa en elders. In 2001 speelde hij de Galicische doedelzak (gaita) in A Banda, en later in A Contrabanda. Hij zingt in het Hispano-Portugees-Galicisch ensemble Néboa, en sinds 2007 speelt hij de Siberische citer (chatkhan) en throatsings in Osuna, en nam hij deel aan een Iers-Scandinavisch fusieproject dat bekend staat als Northern Lights, vervolgens treedt hij op etnische schoolprojecten met Waira. In 2008 was hij medeoprichter van het Griff Trio en in 2009 trad hij op als zanger en multi-instrumentalist in het duo Nadisuna met Vladiswar Nadishana. Sinds 2012 zingt hij de “a tenore” polyfonie met de Belgo-Sardinische groep Tenore Monte Arvu van Genk. Ook ontmoet hij in 2012 Sand-kunstenaar Colette Dedyn met wie hij samenwerkt in het project De Zandmuze. In 2013 vervoegt hij Cirque Massala met Aurora Tornalis, een project voor vuurkunst / straattheater / danse / muziek en Trio Zoefi als een spin-off muziekgroep.
Meer info
Foto: Raphael de Cock
In residentie De Ballade van Heer Halewyn
24.06.2018 – 24.06.2018
Raphaël De Cock brengt met ‘Halewyn’, een eigentijdse voorstelling gebaseerd op de befaamde Middeleeuwse Ballade van Heer Halewijn. Tijdens zijn reizen ontdekte Raphaël dat er talloze varianten van de ballade bestaan van Ijsland, Hongarije tot zelfs Sefardisch Marokko, maar de oudste wortels liggen blijkbaar in onze contreien. Net daarom brengt hij ook artiesten met verschillende achtergronden samen om vanuit de verschillende ‘talen’ die elk van de artiesten speelt / zingt / spreekt / tekent / beweegt te komen tot een project vol hybride invalshoeken.
De toevoeging van nieuwe muziek(stijlen) en composities zorgt voor een hedendaagse vertaling van het verhaal, geheel in de zin van de organische ontwikkeling die de ballade ook kende via mondelinge overlevering sinds de Middeleeuwen, of zelfs van lang daarvoor nog. Een zangeres voorziet de heldin van een stem, een zanger-acteur neemt de rol van Halewyn op zich, begeleid door muzikanten. Een geluidskunstenaar schept met electro en soundscapes de juiste sfeer. Een zandkunstenares en een danseres-actrice-circusartieste voegen heel eigen(tijdse) visuele aspecten aan de voorstelling toe en zorgen zo voor de rode draad met hun hedendaagse, metaforische en tijdloze taferelen.