Biografie
Stijn Demeulenaere is geluidskunstenaar, zoekende muzikant en field recordist. Hij studeerde sociologie en culturele studies en studeerde radio aan het RITCS, Koninklijk Instituut voor Theater, Film en Geluid. Stijn was curator en producent van het vrije vorm radioprogramma ‘Radio Eliot’ op Radio Scorpio. Hij werkte als journalist voor de Belgische nationale radiostations Klara en Radio 1 en voor het onafhankelijke radiostation Radio K Centrale in Bologna, Italië. Hij was stichtend lid van het improvisatiecollectief Karen Eliot.
Sinds 2009 maakt hij installaties, soundscapes, performances en films. Stijn voelt zich aangetrokken tot geluid vanwege de directheid, de kneedbaarheid en het mysterie ervan. In geluid probeert hij plaatsen te begrijpen en sociale structuren, persoonlijke geschiedenis en de onbewuste verbeelding van mensen te ontrafelen.
Stijn werkt rond de thema’s fenomenologie van het luisteren en de persoonlijke ervaring van geluid. Stijn onderzoekt hoe mensen betekenis geven aan geluid, en de relaties tussen identiteit, geluid en luisteren. Stijn probeert plaatsen te begrijpen door ernaar te luisteren. Zijn werk was onder meer te zien in het Flanders Festival Kortrijk (BE), Concertgebouw Brugge (BE), Kaaitheater (BE), Nederlands Instituut voor Mediakunst (NL), Den Frie contemporary art centre (DK), Iklectic (UK), Ancienne Belgique (BE), iMAL (BE), Le Mans Sonore (FR), International Film Festival Rotterdam (NL), Rencontres Internationales Paris/Berlin (FR/DE), Musica, (BE), Festival International du Film sur l’Art (Montréal, CA), NAISA (CA), November Music (NL), STUK (BE), Q-O2 (BE), Bâtard Festival (BE), São Paulo Bienal (BR), Radio Futura Festival (PT), Working Title Festival (BE), Helicotrema Festival (IT), FIBER Festival (NL), Museo Reina Sofia (ES), en het Museum voor Schone Kunsten Gent (BE).
Naast zijn eigen werk maakt Stijn ook het geluidsontwerp voor andere makers. Hij creëerde onder meer soundtracks voor choreografen als Stav Yeini, en Veli Lehtovaara; en voor theatermakers Mesut Arslan, Pieter De Buysser en Kevin Trappeniers. Samen met Georgia Vardarou en Marisa Cabal creëerde hij de site specific performance Sonic Theatres. Stijn werkt ook samen met regisseurs en videokunstenaars als Jan Locus en Visual Kitchen. Sinds kort werkt hij ook samen met verschillende muzikanten.
Stijn was artist in residence bij onder andere Overtoon (Brussel, BE), Cimatics (Brussel, BE) en Imagine2020 (UK). Momenteel is hij artist in residence op de Kunstenwerkplaats VZW in Brussel (BE). Zijn werk won prijzen op de 2019 Engine Room International Sound Art competitie (UK), de 2014 soundscape compositie prijs van Musica (BE), de 2021 Sound of the Year Awards, en won de Grand Prix op het 2020 Split Videoart Festival. Hij werd onder meer genomineerd voor de 2016 Discovery Award van LOOP Barcelona (ES), en de 2016 European Sound Art Award (DE). In 2017 bracht hij zijn eerste album Latitudes – September 2016 uit op het Silken Tofu Label.
Meer info
Luister hier naar zijn album
In residentie Everybody lives here
08.04.2024 – 12.04.2024
An exploration of each other’s listening
Sta even stil. Ga zitten, misschien. Kijk om je heen, luister, observeer. Misschien is het luid om je heen, misschien stil, misschien kloppen die begrippen niet. Wat hoor je? Geluiden komen overal vandaan, uit alle richtingen. Onder de drempel van je bewustzijn stelt een plek, een plaats zich aan je voor. Dit gebeurt evenzeer door het geluid dat je hoort als door het licht dat je ziet. Het is aan jou om die geluiden betekenis te geven, er verbanden tussen te leggen. Je begint je te concentreren op één geluid, en je merkt dat er een ander geluid naast staat, een misschien interessanter, intrigerender geluid. Een geluid dat bijna onder de drempel van je aandacht kwam. En zo luister je verder, springend van geluid naar geluid tot je een hele wereld voor jezelf hebt gecreëerd.
Stijn Demeulenaere en het duo The Third Guy presenteren een project waarbij veldopnames en muziekinstrumenten een interactie aangaan met de natuurlijke sonische omgeving van een plek. Door real time interactie creëren de performers lagen van geluiden die allemaal met elkaar interageren, waardoor een meerlagige trialoog ontstaat, gebonden tussen tijdslineariteit en de ruimte. Met Everybody Lives Here willen we een voorstelling maken die het geluid van ruimtes verkent. We werken met het geluid van een plek, voegen er onze eigen geluiden aan toe en gebruiken die om de auditieve identiteit van de ruimtes waarin we spelen te benadrukken. Via een interactie tussen de drie performers en het publiek willen we een geluidsomgeving creëren die het sonische wezen van plaatsen, hun akoestiek, hun soundscape en het luisteren van het publiek en onszelf onderzoekt. De voorstelling is bij uitstek geschikt voor in situ performances, maar werkt ook op een podium, in concertzalen of andere gebouwen.