Klankenbosresidenties 2024
Klankenbos residenties
Omschrijving
Met Klankenbos Residenties zetten we kunstenaars graag aan tot artistieke ontwikkeling in klankkunst en nieuwe muziek. Daarom ondersteunen we elk jaar meerdere klankkunstenaars of studenten van een kunstopleiding. We bieden je concrete handvaten in je artistieke praktijk door middel van inhoudelijke coaching en technische ondersteuning. We focussen op de ontwikkeling van nieuwe en avontuurlijke ideeën in klank en muziek, in relatie tot andere kunstvormen, ecologie, publieke ruimte en nieuwe technologieën. Bovendien krijg je de kans om in dialoog te gaan met internationale kunstenaars of om de resultaten van je werk tijdens een toonmoment te presenteren aan het publiek.
Tom De Cock – Autophagy III
Immersive micro-percussive feedback-installation
De micro-percussie setup van Tom De Cock verdwijnt hier als het ware in een landschap van ronde slagwerkinstrumenten. Deze framedrums en cymbalen worden aangestuurd door kleine transducers die de instrumenten tot speakers omvormen, waarvan de klank door middel van een microfoon op zijn beurt een feedback-loop aanstuurt. Deze installatie vormt een spectraal-harmonisch klanktapijt dat reageert op elke kleine verandering die plaatsvindt in de ruimte waarin het zich bevindt. De instrumenten passen zich automatisch aan elkaar aan, tot het moment waarop een enkele kleine ingreep alle harmonieën door elkaar kan schudden…
In het hart van deze feedbackinstallatie staat Autophagy III, een werk dat door Andrea Mancianti en Tom De Cock in co-creatie werd gemaakt in opdracht van Centre Henri Pousseur Liège, naar aanleiding van een onderzoeksproject gefinancieerd door FRArt, en verder opgevolgd werd in het onderzoek van Tom aan het Koninklijk Conservatorium Brussel. Het werk combineert dezelfde feedbackloops uit de installatie met polyritmische wolken, percussieve uitbarstingen en electronisch omgevormde slagwerk-clusters.Autophagy III is een hedendaagse reflectie op de compositietechniek van Iannis Xenakis in de belangrijkste werken voor slagwerk uit de 20ste eeuw.