2021/2022 – Individuele Projecten

Collectief Publiek Geluid

Omschrijving

door Lukas De Clerck, Sebastian Dingens, Anne van de Star, Joost Van Duppen & Eveline Vervliet

Ook in 2021 focust ieder lid van Collectief Publiek Geluid zich op een individueel project. Samen bereiden ze zich voor op een Symposium.

Alle projecten zijn in samenwerking met C-Takt en Musica, Impulscentrum voor Muziek

 

De Post-moderne Troubadour

door Lukas De Clerck

Waar de romanticus zich terugtrekt en inspiratie haalt uit de natuur, vertrekt Lukas De Clerck vanuit de stad, de industrie en de noise als denk- en werkkader voor zijn onderzoek in de publieke ruimte.

Een intuïtief, praktijkgericht onderzoek met als voornaamste output een samenwerkingsproject met Amber Meulenijzer, PAESAGGIMMAGINATI. In dit project gaat De Clerck de dialoog aan met de Sardijnse natuur en klank cultuur met als membraan een 12-koppig intercom-systeem, gemonteerd op het dak van een Saab 900.

 

WebSoundArt

door Eveline Vervliet

Webkunst is een vorm van digitale kunst die uitsluitend plaatsvindt op het internet. Hoe kan geluidskunst een volwaardige plaats binnen deze kunsttak bemachtigen?

Eveline Vervliet doet onderzoek naar de mogelijkheden en limieten van geluidskunst op het internet. Dit onderzoek wordt in 2022 in de vorm van een online blog gegoten, met artikels over de oorsprong, de esthetiek en de toekomst van internetkunst.

 

Metamorphoses – Op zoek naar de resonantie tussen landschap en geheugen deel II

door Sebastian Dingens

‘Volgens sommigen is leven een logische stap in de evolutie van de materie. En misschien is de gedachte, haar meest nobele gevolg, dat ook.’ (onbekend)

Net als landschappen vervagen onze gedachten, verdwijnen onze dromen en smelten herinneringen samen tot een nieuw reliëf. Sebastian Dingens onderzoekt hoe we principes van erosie-processen zien terugkomen in de evolutie van onze herinneringen.

In het vervolg onderzoek van Erosion gaat Sebastian Dingens in Metamorphoses dieper in op de geluiden van wind en luchtverplaatsingen in het landschap. Wind bespeelt een machtig instrumentarium, van zandwoestijnen en struiken tot hoogspanningsmasten en bergtoppen. Net als vorig jaar werkt hij met opnames van deze natuurlijke fenomenen en gebruikt de klanken in zijn composities.

Dit jaar beperkt hij zich niet slechts tot de natuurlijke klankwereld, maar zoekt ook de geluiden van menselijke activiteit op. Met een focus op ervaringen die resoneren aan de kinderjaren verworden de fieldrecordings van beide werelden één.

 

Dawn in Dusk

door Joost Van Duppen

Tot rust komen doen we meestal in stilte.  Het aantal stilte gebieden in Vlaanderen zijn heel gering.  Het is een deel van de recreatie geworden en hangt vaak samen met natuurgebieden. Wat brengt auditief ons tot rust? Geluiden oriënteren ons in het huidige klimaat. Luisteren naar de fenologie vormen de basis van het onderzoek.

 

Bling rrrring

door Anne van de Star

When the two rusty rings touch,

their resonances fill the air aroundwith celestial tones and clusters.

No bling bling can come close

to what shines through these accidental bells.

Thanks to Atelier Lucas Pellens